Deel dit artikel
-

ING: slim huis potentiële markt van 600 miljoen euro

De doorbraak van smart homes, een woning met meer comfort door gebruik van technologie, komt dichterbij. Goedkopere sensoren, draadloze apparatuur en stembediening maken toepassing op grotere schaal mogelijk. Consumenten hebben bij de koop van een woning daar enkele duizenden euro’s voor over, signaleert het ING Economisch Bureau, dat spreekt over potentiële markt van 600 miljoen euro per jaar.

Ruim vier op de tien Nederlanders heeft nog helemaal geen slimme apparaten in huis die ze via spraak, sensoren of smartphone kunnen bedienen. Lichten die automatisch aan- of uitschakelen, een thermostaat te bedienen met smartphone en lampen die via de smartphone zijn aan te sturen dringen langzaam de woning binnen.

Toch staat het slim maken van de woning niet bovenaan de verlanglijst. Slechts 3 procent wenst zijn woning het liefst van slimme apparatuur te voorzien. Ruim een derde kiest er liever voor om te investeren in een zuinigere woning en bijna een vijfde voor extra woonoppervlakte.

Ondanks de terughoudendheid is ruim 20 procent van de ondervraagde consument toch bereid om voor een smart home extra te betalen. Ruim 16 procent heeft er een tot 2 procent hogere aankoopprijs van een woning voor over en ruim 4 procent heeft er nog meer voor over.

ING ziet ook verschuivingen in de markt. Technische installaties en dus ook smart homes in woningen zijn traditiegetrouw het domein van de installateur. Dit staat echter onder druk doordat consumenten zelf steeds meer kunnen installeren.

De installateur krijgt daarnaast te maken met allerlei nieuwe spelers die slimme apparatuur aanbieden en de installatie daarvan. Internetaanbieders, IT-bedrijven, energiemaatschappijen en retailers zijn bezig deze markt te betreden.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

Robin Franken - WIFRAnet

Smart home begint bij de aankoop van een nieuwe woning. De klant een eerlijk advies geven via een meerwerklijst. De juiste bekabeling door de woning. Als de basis goed is wordt het koppelen van producten meer succesvol en beleeft de klant meer comfort en gemak ervan. Zolang die laag in de bouwkolom ontbreekt blijft het rommelen in deze markt. Het ontbreekt aan kennis en de elektricien pakt dat kabeltje wel mee. Fout, want Smart Home vraagt om gedegen kennis van netwerken, provider en producten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond