In-game adverteren: ‘Onderbelicht in de marketingmix’
Gamers blijven voor velen een lastig te vatten doelgroep. Ze groeien echter rap in aantal en de mogelijkheden om ze te bereiken nemen toe. Hetzij door in spellen zelf te adverteren, dan wel door games als verlengstuk van social media te benaderen. En daarmee groeien de mogelijkheden voor marketeers.
Meer thuis, meer behoefte aan vermaak, dus meer gamen. Zo laten de afgelopen maanden zich samenvatten voor de gamewereld. Er is een toename van het aantal actieve spelers, zowel nieuwe als voormalige gamers met meer tijd om hun passie uit te leven. De gemiddelde speeltijd is over de gehele linie dan ook toegenomen. Evenals de kijktijd, want niet alleen zelf aan de knoppen zitten is populair, andere gamers aan het werk zien net zo goed. En ook voor de pandemie groeide het aantal mensen dat als gamer aan te merken is al hard, stelt Lucy Allen, directeur engagement van marketingbureau Dialect, dat zich specialiseert in de gamingdoelgroep. De definitie van een gamer is een stuk ruimer geworden, benadrukt zij. Het gaat niet alleen meer om tienerjongens die zich in hun slaapkamer terugtrekken om uren per dag Call of Duty te spelen. Een huisvrouw die een luchtige mobile game speelt terwijl ze de bus neemt, geldt net zo goed als gamer. Er is een dan ook explosie aan vrouwelijke gamers. Verschillende onderzoeken wijzen erop dat bijna de helft van alle gamers vrouw is – ook al voelen vrouwen zich minder gauw een gamer dan mannen. “Als je er met een te smalle blik naar kijkt, mis je een enorm deel van wat er gaande is.”
Neem een Premium abonnement en krijg onbeperkt toegang tot premium artikelen en vele andere voordelen.
- Alles van Emerce Account
- Toegang tot alle Premium artikelen
- Korting op tickets Emerce Events
- Krijg EGUIDE & Emerce 100 opgestuurd