Deel dit artikel
-

PostNL vestigt ophaalkluizen in NS stations

Het Poolse InPost gaat binnen enkele weken samen met PostNL ophaalkluizen plaatsen in Nederlandse NS stations. Dat vertelde Jacek Powalka van InPost vanmiddag op Emerce eFulfillment in Utrecht.

Inpost, ooit begonnen met een postpakettenautomaat in een buitenwijk van Warschau, noemt zich de Europese innovator op het gebied van parcel lockers en werkt aan een wereldwijd netwerk van lockersystemen.

In Nederland komen in eerste instantie tien lockersystemen, dat zijn (forse) kluizen die met een QR-code moeten worden geopend. Volgens Powalka wilde InPost de Nederlandse markt in eerste instantie zelf betreden, maar is gekozen voor een samenwerking.

PostNL heeft daarom tien automaten gekocht die in de grote NS stations als die van Amsterdam, Almere, Leiden, Schiphol, Breda, Eindhoven Rotterdam, Utrecht en Den Haag komen te staan. PostNL zet daar zijn eigen logo op. Een automaat gaat PostNL zelf voor testdoeleinden gebruiken. Op het station in Almere stond eerder al een pakketautomaat van PostNL waarmee deze nieuwe dienst is getest.

De installatie van de pakketautomaten vergt enkele weken omdat zowel het mechaniek als de ICT perfect afgesteld moeten worden, zegt PostNL. Alle pakketautomaten zijn voorzien van beveiliging en bewakingscamera’s. In de week vóór Sinterklaas zijn de Pakketautomaten operationeel.

Bij webwinkels die gebruik maken van de optie Pakketautomaat kan de klant direct bij een bestelling kiezen voor aflevering in de Pakketautomaat. Bij de levering van pakketten van afzenders die nog geen gebruik maken van de Pakketautomaat kan de klant zelf, via mijnpakket.nl de verzending ‘herrouteren’. Dit betekent dat men het originele afleveradres omzet naar de gewenste Pakketautomaat zodat het pakket daar direct naar toe kan.

De geadresseerde ontvangt via sms een unieke openingscode op het moment dat het pakket in de automaat klaar ligt. Deze openingscode is gekoppeld aan het mobiele telefoonnummer waardoor alleen de rechtmatige klant erbij kan. De pakketten kunnen op werkdagen vanaf 15.00 uur opgehaald worden. Na 24 uur krijgt de klant, als het pakket nog niet is opgehaald, een herinnering per sms.

Een pakket versturen via de Pakketautomaat kan straks ook. De klant kan het pakket in dat geval online frankeren via onlineverzendservice.nl en het na aanmelding bij de automaat gewoon in het toegewezen vak achterlaten.

Of er veel belangstelling zal zijn voor de kluizen moet nog worden afgewacht. Vanochtend werden op Emerce eFulfillment de resultaten gepresenteerd van het onderzoek dat de Vrije Universiteit van Amsterdam samen met E-sharp heeft gedaan naar webwinkel karakteristieken in diverse landen als Duitsland, Frankrijk, de VS en Australië. Nederlanders blijken niet erg geïnteresseerd in het ophalen van bestellingen bij kluizen. Zij hebben de bestellingen liever aan huis bezorgd.

Powalka vertelde echter over diverse succesvolle toepassingen. Zo kunnen klanten van Samsung kapotte laptops in de lockers achterlaten. Die worden opgehaald en gerepareerd teruggebracht. Ook worden de kluizen gebruikt voor het retourneren van kabelmodems die bij verandering van aanbieder nu vaak niet worden teruggebracht. De Britse schoenenverkoperr Schuh zou volgens Powalka zijn omzet hebben zien stijgen nu het voor consumenten makkelijker wordt om schoenen te kopen of te retourneren.

De Pool vertelde ook dat InPost werkt aan gekoelde kluizen voor levensmiddelen en kluizen voor het stomen van kleding. Die worden opgehaald en na behandeling teruggeplaatst. De gekoelde kluizen worden nog dit jaar gelanceerd. “We hebben er lang aan gewerkt, want het moet ook wel echt werken.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond