Deel dit artikel
-

Internet of things gaat ook logistiek bepalen

Cisco en de Duitse vervoerder DHL werken sinds kort gezamenlijk aan toepassingen voor het internet of things in de logistieke sector. Vooral de laatste kilometer zal de inzet van deze technologie gaan merken, zo voorspellen beide bedrijven in een een dezer dagen verschenen rapport.

De logistieke sector maakt al enige tijd gebruik van internet of things, sensoren en scanners wordt al langer in distributiecentra toegepast. Maar, zo stellen beide bedrijven in het rapport (pdf), de ontwikkelingen staan nog in de kinderschoenen. Alles wordt slimmer en in 2020 zullen alleen al 50 miljard apparaten met het internet verbonden zijn.

Internet of things kan in elk geval het vlootmanagement verbeteren. Ook zou automatisch kunnen worden vastgesteld of vracht niet beschadigd is.

Cisco en DHL voorzien met name toepassingen voor de laatste kilometer. Zo is er het idee van de slimme postbus, zoals DHL die onder de noemer Paketkasten al voor Duitse particulieren levert. Vervoerders hebben toegang tot deze grootformaat brievenbussen om pakjes achter te laten, maar ook om retouren op te halen. Als sensoren kunnen bepalen of ze gevuld zijn, hoeven vervoerders ze niet vergeefs te openen.

Cisco en DHL verwijzen verder naar slimme koelkast, die bijvoorbeeld constateert dat de melk op is en automatisch nieuwe melk bestelt. En dan is het slim om die melk zo dicht mogelijk bij huis te stellen zodat de vervoerskosten beperkt kunnen blijven. Amazon heeft algoritmen ontwikkeld die – onder meer op basis van de bestelgeschiedenis – kunnen voorspellen wanneer een klant iets gaat bestellen. Je zou een moderne SRV-wagen kunnen ontwikkelen die het pakket vaste boodschappen al klaar heeft staan.

Vervoerders hoeven ook niet voor een dichte deur komen te staan als slimme sensoren kunnen vaststellen of de besteller thuis is. De vraag is alleen wel of consumenten dit soort informatie met vervoerders willen delen.

Het rapport sluit af met de conclusie dat de logistieke sector zelf nog een vernieuwingsslag zal moeten maken omdat die nu te gefragmenteerd en weinig efficiënt is.

Cisco Consulting Services en DHL werken overigens zelf aan een slim fulfillment systeem met (bijna) real time data analytics. De oplossing is gebaseerd op Cisco’s Connected Mobile Experiences (CMX), dat data verzamelt via WiFi.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond