Deel dit artikel
-

Internetplannen NPO onder vuur

De plannen voor het afstoten van online themakanalen en websites bij de Nederlandse publieke omroep stuit op veel kritiek. Vooruitlopend op het Concessiebeleidsplan (CBP) 2016-2020, dat voor de zomer verschijnt, heeft de NPO aangekondigd fors te gaan snijden in het aantal websites.

Websites die minder dan honderdduizend bezoekers per maand trekken, zouden moeten verdwijnen, vindt de NPO directie. Directeur Televisie Frans Klein zegt dat er uiteindelijk zo’n vijftig websites overblijven. De NPO heeft momenteel meer dan 600 sites. Verder komen de themakanalen onder regie van de NPO te staan.

De redactie van themakanaal NPO Doc haalde vorige week al fel uit naar de Nederlandse Publieke Omroep. ‘Waar wij nu een verdiepende functie hebben, zullen we straks niets meer zijn dan een ‘herhaalkanaal’. Documentaires zijn een speerpunt van de publieke omroep. Wij vinden het onbegrijpelijk dat NPO een beleid voert dat er op gericht is NPO Doc en npodoc.nl om zeep te helpen.’

Met name oud VPRO webontwikkelaar Hay Kanen verwijt de NPO gebrek aan visie. Het internet is vanouds een oncontroleerbaar medium dat eindeloze mogelijkheden biedt voor het verspreiden van audiovisuele producties, aldus Kanen. ‘Dat blijkt een probleem te zijn voor NPO, aangezien het internet niet te controleren is. Op het internet kun je moeilijk een netmanager neerzetten, zoals bij de radio en televisiekanalen.’

In een Volkskrant-artikel wordt gesteld dat NPO ‘niet kan excelleren, omdat het aanbod zo versnipperd is’. Dat versnipperde aanbod is een feit op het internet, schrijft Kanen: niet iedereen zit op dezelfde platforms. ‘Dan kun je hopen dat iedereen naar jou toekomt, maar je kunt het beter omdraaien: wees daar waar de mensen zijn.’

Volgens Kanen zijn de bestuurders doodsbang dat ze irrelevant gaat worden door de opkomst van Netflix en YouTube. ‘Internet-born’ mediabedrijven als Buzzfeed of Huffington Post hebben het veel beter begrepen. ‘Zit je publiek op Facebook? Zet je video’s op Facebook. Zit de jeugd op Snapchat? Zet je nieuws op Snapchat.’

Kanen vervolgt: ‘Zeg het gewoon: wij willen af van die suffe omroepen en de baas zijn op televisie. Dat internet is leuk voor als je de uitzending terug wilt kijken, en verder doen we er maar niks mee, zeker niet als je publiek van onze portal weglokt.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond