Deel dit artikel
-

Intracto: We staan nog maar in de startblokken in Nederland

Intracto bouwt in België en Nederland een full service digitaal bureau en hoopt dat op termijn ook in enkele andere landen te doen. In Nederland is het bedrijf nog lang niet klaar.

“We staan voor ons gevoel nog maar in de startblokken in Nederland. In België begint het geheel stilaan een concretere vorm te krijgen”, vertelt Managing Director Pieter Janssens in een vraaggesprek met deze uitgave.

Zo’n vijftien jaar geleden ging Intracto van start als één van de vele sitebouwers in die tijd. Sindsdien realiseerde het jaar op jaar een groei van rond de dertig procent. Daarnaast investeerde het al die tijd reeds in overnames om hun diensten, expertises en klantenbestand uit te breiden. Zo ontstond gaandeweg een stevig digital agency actief in strategie, creatie, content, marketing en technologie. De groei- overnametocht kwam in een versnelling door einde 2018 Waterland als investeerder aan te haken. Die helpt met de financiering van een buy & build-strategie.

In Nederland kocht het sindsdien ezCompany, Frontmen en eind september 2019 ook GUC Agency. Daarmee groeide de bedrijvengroep tot 350 collega’s in Nederland en in totaal 725 in de Benelux. Brian Hirman van GUC Agency is door Janssens aangesteld om in de regio ‘groot Amsterdam’ de puzzel van expertises verder te leggen. “Die is zeker nog niet compleet”, vertelt Hirman. “Net als in België bouwen we ook hier enkele campussen waar we talent rond strategie, creatie, content, marketing en technologie willen samenbrengen”.

Die strategie van integratie van verschillende diensten is een strategische keuze voor de Intracto Group. Dat geïntegreerde aanbod vormt een antwoord op een marktevolutie die zich afspeelt. Enerzijds moet je als bureau voldoende diepgang in de verschillende expertises aankunnen om een geloofwaardig een antwoord te bieden aan de adverteerder. Anderzijds zoekt een adverteerder steeds vaker naar een geïntegreerde aanbieder om zo zijn eigen regierol die ze vaak hebben met meerdere bureaus, te minimaliseren.

Hirman en Janssens voeren momenteel verschillende verkennende gesprekken met Nederlandse partijen. Die partijen moeten vooral een sterke aanvulling zijn op het bestaande aanbod en passen binnen de visie om strategie, creatie, content, marketing en technologie samen te brengen. “Door goede bedrijven met slimme ondernemers te spotten kunnen we ook dat ondernemerstalent samenbrengen om samen een sterk geheel te bouwen”, aldus Hirman.

De uitbouw van een sterk aanwezige Nederlandse organisatie vormt slechts één van de stapstenen die Janssens in hun expansieplan ziet. “Uiteraard dromen we over een iets groter verhaal dan een Benelux-verhaal”. Anders dan bij Dept is het vooral de doelstelling om enkel in enkele gericht gekozen landen een stevige aanwezigheid uit te bouwen. Er wordt onder andere gedacht aan Duitsland en Scandinavië.

Door het verschil in aanpak maken Hirman en Janssens zich dan ook sterk dat een samengaan met Dept nooit op de tafel zal komen. Ook al beschikken ze beiden over dezelfde investeerder. “Bij de intrede van Waterland is er samen met hen uitvoerig gesproken over de visie en strategie die we willen volgen. Daar zijn goede afspraken over gemaakt. We willen samen met hen en onze ondernemers voor dit sterke groeiverhaal gaan”, besluit Janssens.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond