Deel dit artikel
-

Jumbo meest besproken supermarkt van 2015

Van alle Nederlandse supermarkten wordt Jumbo online het meest besproken, zo blijkt uit een onderzoek van monitoringtool Buzzcapture.

Vanaf 1 januari 2015 zijn bijna 800.000 online berichten over supermarkten aangetroffen. Hierbij werd Jumbo in 265.000 berichten genoemd en Albert Heijn in 259.000 berichten. Bij deze telling zijn berichten die de retsilmerken zelf geplaatst hebben op sociale media niet meegeteld.

Wanneer wordt ingezoomd, op de meest besproken onderwerpen van Jumbo komt direct de sportsponsoring boven. In 19 procent van alle berichten over Jumbo wordt gerefereerd aan de sportploeg Lotto Jumbo. Samen met De Lotto is Jumbo sponsor van een schaatsploeg én een wielerploeg met dezelfde naam.

Ook het nieuws over explosieven die werden geplaatst bij Jumbo-vestigingen bleef online niet onopgemerkt. Van alle online- en sociale mediaberichten over Jumbo in 2015 ging vijf procent over deze zaak.

Van de twaalf grootste supermarktketens is alleen Aldi niet actief op Twitter en Facebook, constateert Buzzcapture. Opvallend is dat YouTube wel wordt ingezet, maar de merken hier weinig volgers hebben en content op plaatsen. 66 procent van de merken is actief op Pinterest en slechts 25 procent op Instagram.

Van de grote merken is Lidl Nederland de grootste op Facebook met ruim 500.000 fans, gevolgd door Jumbo en Albert Heijn. Albert Heijn is met bijna 30.000 volgers de grootste op Twitter, daarmee laat ze Ekoplaza en Plus achter zich.

Samen zijn de 12 supermarkten uit dit onderzoek goed voor bijna 1,5 miljoen Facebookfans en slechts 55.000 Twittervolgers. Pinterest heeft de helft van het aantal Twittervolgers en bijna 15.000 accounts volgen de supermarkten op Instagram.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jaap van Zessen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond