JustPremium lid van Coalition for Betters Ads

Het Nederlandse JustPremium is lid geworden van de Coalition for Betters Ads, een internationaal initiatief om de meest storende internetreclames van de markt te weren.

Het bedrijf is naar eigen zeggen de eerste Nederlandse partij die zich aansluit bij het iniatief dat Google vorig jaar met zestien andere partijen presenteerde. JustPremium gebruikt zijn aanwezigheid op vakbeurs dmexco dit jaar om zijn lidmaatschap van de coalitie uit te drukken.

Andere leden van de Coalition for Betters Ads (CBA) zijn onder meer AppNexus, BVDW, Facebook, Google, GroupM, IAB, News Corp, Omnicom Media Group, P&G, Unilever, The Washington Post en Thomson Reuters.

Deze bedrijvengroep kwam tot stand in response op de snelle toename van het gebruik van adblockers. Digitale consumenten begonnen zich te weren tegen irritante, nietszeggende reclameboodschappen die hen letterlijk confronteerden. Omdat adblockers meestal niet erg genuanceerd worden ingezet, begonnen de alarmbellen te rinkelen bij de grote tech- en mediabedrijven. Met de oprichting van de CBA als gevolg.

Momenteel ligt de aandacht vooral nog op het verzamelen en testen van alle variaties reclameformats en het adviseren over de inzet daarvan. Naar verwachting zullen deze adviezen uiteindelijk als prescriptief worden aangenomen. Ze worden leidend voor de opzet van de adblocker in Google Chrome.

Directeur Operaties Dennis Pekel legt aan Emerce uit: “Door het uitvoeren van consumentenonderzoek en het actief uitdragen van bevindingen, beoogt CBA bedrijven die deel uit maken van het online advertising ecosysteem te stimuleren om de online beleving van consumenten te verbeteren.”

JustPremium is in vijf jaar tijd uitgegroeid van een – in eigen bewoording – lokale gerichte rich media marketplace tot een bedrijf met drieduizend aangesloten publishers, elf kantoren en negentig medewerkers.

4 Reacties

“een internationaal initiatief om de meest storende internetreclames van de markt te weren”.

Laat JustPremium daar nu juist mee lopen te pronken: fullscreen skins, interscrollers en floor ads. (bron: http://justpremium.com/products/ )

Dus nog flink wat werk aan de winkel zo te zien.

@Influenza, de door jou genoemde formaten zijn juist wel in lijn met het meest recente onderzoek van CBA,. Echter, het gaat mij om ‘the bigger picture’. JustPremium doet al jaren haar best om een portfolio aan ad producten te ontwikkelen die aansluit bij de wensen van consumenten, publishers en adverteerders. Dat betekent dat we met regelmaat nieuwe producten ontwikkelen, waarbij wij steeds weer opnieuw inventariseren wat die wensen zijn. Wensen, verwachtingen en standaarden zijn voortdurend in ontwikkeling. Wij denken dat juist op dit terrein The Coalition – dat breed wordt ondersteund door internationale partijen- een belangrijke bijdrage kan leveren. Dat is voor JustPremium de voornaamste reden om ons aan te sluiten.

De markt is voortdurend in beweging, waarbij er veel inspanningen worden gedaan om het eco-systeem verder te ontwikkelen. Dat geldt voor JustPremium, maar ook voor andere partijen en initiatieven die deel uit maken van de markt. Persoonlijk vind ik die dynamiek ook een van de aspecten die onze markt zo interessant maakt: er is altijd veel werk aan de winkel.

Als deze grap de komende oudejaarsconference niet haalt dan weet ik het niet mee. Justpremium is bij uitstek dé meest user unfriendly partij in de markt. Dit soort partijen zijn de reden waarom het adblock percentage blijft stijgen. De korte termijn viert hoogtij en het meedoen aan de coalition for better ads is een wassen neus van ‘heb ik jou daar’. Ik neig ernaar om respect te hebben voor de handelsgeest van deze heren, maar concludeer dat juist zij de markt verstoren, verknallen en voor de lange termijn in een negatief daglicht zetten. Eindoordeel: cowboys.

Ik sluit mij volledig aan bij het commentaar van Maarten en Influenza.
Is het een idee om bij deze de naam “JustPremium” in de online branche te vervangen door
“JustNothing”…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug