Deel dit artikel
-

Roland Kahn: ‘Ook onder online winkels kaalslag’

De retail heeft een kaalslag achter de rug, maar ook online gaat dat ooit gebeuren. Dat voorspelde Roland Kahn van Cool Investments vanochtend op de Webwinkel Vakdagen.

De grote platforms zullen kleinere spelers uit de markt drukken als ze zich niet onderscheiden. “De consument zal zich altijd afvragen: waarom kom ik hier?”

Kahn constateert dat online geld verdienen een uitdaging blijft. “Je moet je afvragen of je elk jurkje nog gratis moet versturen, en je meer maatregelen moet nemen om te voorkomen dat de consument een bestelde trui voor een feestje gebruikt en die meteen weer terugstuurt. En al die bestelbusjes op de weg zijn zo langzamerhand ook niet houdbaar meer.”

In 2012 geloofde Kahn niet dat Coolblue een succes zou worden, “al helemaal niet toen ik hun cijfers zag. Maar ik heb mij natuurlijk enorm vergist. De meerwaarde zit hem in het comfort dat online winkelen biedt.”

Al zijn online formules samen zijn renderend, zoals het op kinderen gerichte Cool Cat, maar dat geldt niet voor  de individuele webwinkels, vertelde de ondernemer.

Kahn doelde ongetwijfeld op VD.nl. Samen met onder meer Jacco Scheffers nam hij voor een half miljoen euro de merkrechten van het beroemde warenhuis over, dat in 2015 ten onder ging. Vorig jaar werd via de website 5 miljoen euro omgezet. Dit jaar wordt het 10 miljoen. Daarna moet het bedrag elk jaar verdubbelen. Maar winstgevend is de webwinkel nog altijd niet.

Op de Huishoudbeurs (vanaf 22 februari) bouwen de huidige eigenaren een 400 vierkante meter groot paviljoen. Daar zijn geuren, sieraden, beddengoed, hobby-artikelen en mode te vinden.

Op de vraag van Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen of er toch nog een echte V&D winkel in het verschiet ligt – er zijn inmiddels weer enkele grote panden in grote steden vrijgekomen – antwoordde Kahn dat “ik nog altijd heilig geloof in de formule die we bedacht hadden. Een warenhuis met beleving rond thema’s als kinderen en reizen. Maar daar geloofde niemand in.”

Kahn, die zijn eerste kledingwinkeltje in de jaren zeventig begon, gelooft nog steeds in retail. “Winkels worden steeds meer showrooms. Je hoeft niet alles in voorraad te hebben, als klanten hun bestelling maar snel krijgen. De toekomst zijn clicks & bricks.”

Discountwinkels zoals Action zullen het altijd goed blijven doen. Middelgrote steden moeten het steeds meer van dienstverlening hebben. In grote steden komt de nadruk steeds meer op beleven te liggen. Hij noemt als voorbeeld de Westfield Mall of the Netherlands in Leidsenhage die al gedeeltelijk in gebruik is. Die is online niet te kopiëren.

Deel dit bericht

3 Reacties

Lucas

Even Coolblue 2012 geGoogled, en kom je op site van emerce uit Omzetgroei van 48 procent naar 168 miljoen in 2012
Verwachte omzet 2013: minimaal 200 miljoen
Winstcijfers: niet bekend
Nieuw aantal medewerkers in 2012 werknemers: 140, totaal: 430

Gek dat hij in 2012 dit succes niet zag aankomen.

Gert

Coolblue geen succes snap ik wel, investeerders gaan leip op omzet en niet op winst en wie had dat ooit zien aankomen

Rens

Roland was eerder niet in het Internet geïnteresseerd, al in 2005 is aan hem voorgesteld via Internet te gaan verkopen, ze vonden dat bij CoolCat helemaal niet boeiend.

https://www.ad.nl/economie/kledingketen-coolcat-failliet-honderden-banen-op-de-tocht~a4855b91/

Ik begrijp niet dat ze hem op het podium zetten, hij staat nl niet bekend om zijn digitale kennis en visie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond