Deel dit artikel
-

‘Koerierbedrijven kunnen bestelwagens aan de kant laten’

In stadscentra kunnen pakjes best met cargobikes geleverd worden: dat is veel beter voor het milieu en niet duurder dan levering door bestelwagens. Tot die conclusie komt onderzoeker Florian Arnold van UAntwerpen. Hij ontwikkelde een algoritme dat efficiënte belevering per fiets mogelijk maakt.

Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijfskosten gelijkaardig blijven als er voor cargobikes in plaats van voor bestelwagens gekozen wordt, maar dat de koolstofuitstoot met 40 procent kan worden verminderd in stadscentra.

De uitdaging bestaat er dus uit de bestellingen op een leverroute zo efficiënt mogelijk te bundelen. Door de vele klanten zijn er al gauw enkele miljarden mogelijke combinaties voor een dergelijke leverroute. Het algoritme van Arnold bepaalt in enkele seconden een goede leveringsvolgorde voor de pakketjes.

Op de Universiteit Antwerpen wordt het algoritme gebruikt om leveringsroutes in een stad met elkaar te vergelijken. Op die manier kunnen de voor- en nadelen van leveren met bestelwagens prima vergeleken worden met die van duurzamere alternatieven zoals cargobikes.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond