Deel dit artikel
-

Koopjedeal slaat de plank mis met matrassenreclame

Koopjedeal.nl is door de Reclame Code Commissie op vingers getikt voor misleidende reclame voor matrassen gemaakt van traagschuim.

Wanneer je een matras aanprijst dat er voor zorgt dat slaapproblemen, transpiratie-, rug- of gewrichtsklachten (van welke aard dan ook) zullen verdwijnen wanneer je er op slaapt, moet je als adverteerder aannemelijk maken dat de matras deze klachten ook echt verhelpt. Dat heeft Koopjedeal.nl, ook nadat daar specifiek naar gevraagd is, onvoldoende gedaan, zegt de commissie.

De reclame is misleidend omdat daarin wordt gesuggereerd dat de matras diverse (specifieke) klachten laat verdwijnen, zonder dat duidelijk is of de matras daar daadwerkelijk voor zorgt.

De commissie heeft Koopjedeal.nl al verschillende malen naar aanleiding van vergelijkbare reclame-uitingen in de krant aanbevolen om niet meer op een dergelijke misleidende wijze reclame te maken. Het bedrijf heeft zich daar weinig van aangetrokken. Uitspraken van de Reclame Code Commissie zijn overigens niet bindend.

Deel dit bericht

5 Reacties

Sander van de Buurt - Koopjedeal BV

Geachte lezer en redactie,

Bij deze wil ik namens Koopjedeal op dit artikel reageren.

Laten we allereerst beginnen met dat wij er niet omheen zullen draaien dat we in deze zaak een fout hebben gemaakt, waarvoor wij uiteraard onze verantwoording zullen nemen.
Er is sprake van een samenhang van omstandigheden die volledig berusten op humane tekortkomingen en dit willen wij graag aan u toelichten.

Koopjedeal is een website met iedere dag 7 verschillende aanbiedingen. Dit kan verschillen van matras tot bomen en planten voor in de tuin. Doordat wij een breed scala aan soorten aanbiedingen hebben, moet onze content-afdeling het doen met informatie welk wij ontvangen van de leverancier én die wij kunnen vinden op internet.
In dit geval hebben wij de voordelen van traagschuim van verschillende bronnen die te vinden zijn via Google.

Helaas is de afgelopen periode gebleken dat enkele van onze deals volgens de Reclame Code Commissie onjuiste informatie bevat.
Wij hebben het naar eigen zeggen ‘vanzelfsprekend’ geacht dat de geadverteerde informatie juist is mede door onderbouwing van onze eigen testpanel-klanten, een intern onderzoek en informatie van andere distributeurs.
Dit heeft de doorslag gemaakt dat onze content-afdeling hetgeen gepubliceerd heeft.

Op 19 juni ontvingen wij, naar nu blijkt, een bericht van de RCC dat enkele van onze verweren zijn goedgekeurd, maar bij dit product dus niet. Helaas hebben wij dit bericht over het hoofd gezien en hebben wij hier dus niet inhoudelijk op gereageerd, zoals in ieder ander geval.

Koopjedeal zal naar aanleiding van de recente ontwikkelingen de volgende acties ondernemen:
1) De klanten die gebruik hebben gemaakt van de betreffende aanbieding bieden wij vooralsnog de mogelijkheid om de koopovereenkomst te ontbinden en het geld terug te krijgen.

2) Om dergelijke fouten te voorkomen, hebben wij per direct de opdracht gegeven om een systeem in te bouwen, waarbij verificatie van onze juridische afdeling een pré is. Daarbij zullen wij dit proces bewaken met meerdere personen om de kans op een humane fout te reduceren.

3) Het dossier wordt direct opgepakt en de RCC wordt op de hoogte gehouden van de actualiteiten.

Wij gaan er dus alles aan doen om dit in de toekomst te voorkomen.

Met vriendelijke groet,
Sander van Koopjedeal

Jeroen

Wat een lulverhaal zeg. Eerst informatie van Google halen (selectief Googlen heet dat) en dan ook nog een eigen testpanel inschakelen. Hebben er zeker tijdens een middagdutje op gelegen, hahaha.

Sander van de Buurt - Koopjedeal BV

Goedemorgen Jeroen,

Je kan het een lulverhaal vinden, maar dit is wel hoe het is gegaan en hoe het ook bij veel andere webshops gaat.

Wij zullen onze verantwoordelijkheid nemen, en wij zeggen ook niet dat we goed zaten in deze case.

Er worden op dit moment bepaalde processen ingebouwd zodat dit in de toekomst niet meer zal voor komen.

Met vriendelijke groet,
Sander van Koopjedeal

Maurits

Beste Sander van Koopjedeal,

Ik ben ook één van deze kopers van jullie matras. Moet zeggen dat ik mij absoluut niet stoorde aan reclame op de site. Uiteindelijk is het aan de koper om te kopen of niet. Bevalt het niet kun je altijd terug sturen. Matras ligt heerlijk en zal het zeker niet sturen of mijn geld terug vragen. Of het slim was om te suggereren dat het goed zou zijn voor bepaalde klachten laat ik maar in het midden. Persoonlijk ben ik blij met mijn aankoop. Ik wil alleen benadrukken dat ik bij Koopjedeal nooit en ook nooit voor verassingen ben komen te staan. Altijd vriendelijk geholpen en alles is netjes bezorgd!

wat Jeroen betreft denk ik dat deze persoon voor een concurrent werkt. Jammer dat zulke personen zo reageren, kan ook op een andere manier.

mvg
Maurits

Eltjo Benedick - particulier

ik was stom verbaasd om te vernemen dat jullie op 19 juli 2019 failliet waren gegaan maar dat er desondanks toch een mogelijkheid was gecreëerd via 1 Dekbed Account `een doorstart de maken. En jullie blijven `verkopen ` onder de oude naam, `koopjedeal `.. Ik heb dat nare bericht als een koude douche ervaren.
Welkom terug, en ik beloof dat ik gewoon dezelfde klant zal blijven en gebruik zal maken van jullie geweldige aanbiedingen.
Met vriendelijke groet,
Eltjo Benedick.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond