Deel dit artikel
-

‘Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer’

In 2030 heeft een kwart van de retailers geen voorraad meer in de winkel en staat in de winkel vooral ‘beleving’ centraal. Dit blijkt uit de jaarlijkse Retail Monitor van advieskantoor PwC, waarbij in deze editie de focus ligt op de winkel van de toekomst.

Aan het onderzoek hebben vijftig (middel)grote Europese retailers meegewerkt, evenals consumenten van de deelnemende subsectoren.

Volgens Milo Hartendorf, retailexpert en partner bij PwC, komt in de winkelstraat van de toekomst beleving meer en meer centraal te staan. ‘Denk bijvoorbeeld aan een winkel met een ijskoude ruimte om verschillende winterjassen uit te proberen. Door dit soort concepten kan het straatbeeld er in 2030 compleet anders uit komen te zien. Retailers gebruiken de fysieke winkel momenteel primair als verkoopkanaal, maar consumenten vinden producten testen en ervaren belangrijker dan leveringsgemak vanuit de winkel.

Hoe de winkel van de toekomst wordt ingericht is ook afhankelijk van de productprijs. Uit het PwC-onderzoek blijkt dat wanneer de productprijs boven 200 euro ligt, winkels zich primair zullen richten op het bieden van een unieke ervaring. Zogenaamde autonome winkels, waar (bijna) geen personeel aan te pas komt, zijn interessant bij producten tot 25 euro.

Vooral jongere generaties, generatie Z en millennials, willen in winkels geïnspireerd worden en een ervaring die ze meteen online en met vrienden kunnen delen. Bij luxeproducten zoals merkkleding en incidentele, grote aankopen zoals een bed, hechten consumenten juist veel waarde aan persoonlijk advies van een ervaren medewerker.

De ruime meerderheid (63 procent) van winkeliers geeft aan dat het aantal winkelpersoneel in 2030 vergelijkbaar of hoger zal zijn dan vandaag de dag. Door automatisering zal op sommige plekken in de winkel minder personeel nodig zijn. Tegelijkertijd neemt het belang van ervaren winkelpersoneel toe voor de klant.

Vandaag vindt in Amsterdam Emerce Retail plaats, dé plek voor digitale beslissers in de retail om elkaar te ontmoeten, geupdate te worden en nieuwe inspiratie op te doen. Late night birds bestellen hier tickets.

Deel dit bericht

1 Reactie

Seb

Ik vraag me toch af hoe representatief dit onderzoek is. Wat ik toch in algemeenheid hoor is dat mensen het juist gruwelijk irritant en frustrerend vinden dat ze iets in de winkel juist niet hebben liggen. Niet de maat die je wilt. Niet de soort etc.

Winkels, zeker van een keten, zouden mijn inziens juist veel meer decentrale magazijnen moeten worden vanwaar je webshop bestellingen afhandelt. Ook in het kader van duurzaamheid een stuk beter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond