Deel dit artikel
-

CBS: Groei internetomzet zwakt eind 2021 verder af

De groei van de internetomzet van de detailhandel nam eind 2021 verder af tot 3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt het CBS.

De groei van de internetomzet van detaillisten was niet eerder zo laag sinds het begin van de meting in 2014. Het hoge omzetniveau dat sinds de coronacrisis werd behaald hield in het vierde kwartaal stand, maar webwinkels zetten niet fors meer om dan in de laatste drie maanden van 2020.

In het eerste kwartaal van 2021 piekte de groei van de internetomzet nog op ongeveer 85 procent, maar na een volledig coronajaar zwakte de groei in de daaropvolgende kwartalen af.

Niet-essentiële winkels kregen tegen het einde van het vierde kwartaal te maken met een lockdown. Toch was de totale omzet van de detailhandel ongeveer 6 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2020.

Bij multichannel detailhandelaren lag de internetomzet in het vierde kwartaal van 2021 ongeveer 2 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2020. In dat
kwartaal nam de internetomzet nog met bijna 70 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, toen de coronacrisis zijn intrede nog niet had gedaan.

Voor pure webwinkels was de toename in het vierde kwartaal van 2021 bijna 5 procent, een jaar eerder was dit 44 procent.

De omzettoename van de (fysieke) detailhandel valt vooral toe te schrijven aan de non-foodsector. De omzet was in die sector ruim 11 procent hoger dan een jaar eerder, het volume steeg met ruim 7 procent. Vooral
kledingwinkels zetten meer om (34 procent), maar de omzet lag nog onder het niveau van het vierde kwartaal van 2019.

Ook voor schoenenwinkels volgde de grote omzettoename eind 2021 op een omzetafname een jaar eerder. Meubelwinkels en winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren verkochten minder, maar door prijsstijgingen steeg in de omzet wel. Winkels in consumentelektronica zetten als enige branche in de non-foodsector minder om en ook het volume nam af.

De foodsector zette in het vierde kwartaal van 2021 juist minder om dan een jaar eerder, de omzet nam met ongeveer 1 procent af. Supermarkten kampten met een omzetafname, terwijl de omzet van voedingsspeciaalzaken steeg. Die laatste toename kwam door prijsstijgingen, het volume van de verkopen bleef gelijk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond