Deel dit artikel
-

Ligatus voegt Google DBM toe aan nativenetwerk

Google DBM is de laatste grote DSP-partner die Ligatus aan zijn programmatic nativenetwerk toevoegt. Adverteerders kunnen native advertising op een programmatic wijze via Google Doubleclick Manager gaan verkopen.

“Google DBM is in Nederland de grootste DSP. Daarom is het voor ons belangrijk om deze, als laatste grote, te kunnen aansluiten”, licht Michel Hoekstra van Ligatus aan Emerce toe. DSP staat in deze context voor ‘demand side platform’, een plek om reclame op exchanges mee in te kopen. “Google kan zijn klanten nu toegang tot puur native programmatic aanbieden in ons netwerk van 1.400 premium websites in tien landen.”

Ligatus exploiteert een netwerk van handgeselecteerde websites, zoals NU.nl, waarop adverteerders tekstuele reclameboodschappen kunnen uitserveren. In jargon: native advertising, het tegenovergestelde van display advertising. Dat gebeurt in een programmatic omgeving, dus in een situatie waarin vraag en aanbod elkaar helemaal geautomatiseerd vinden.

“Het is zo simpel als dat een adverteerder tekst en en plaatje invoert en daarbij de targeting opgeeft. Vervolgens gaat alles open. Alle plaatsingen zien er overal anders uit. Ze zijn qua vormgeving aangepast aan de websites waarop ze verschijnen”, aldus Hoekstra.

Google DBM wordt nu pas aangesloten omdat het niet eerder OpenRTB 2.3+ ondersteunde.

Hoekstra omschrijft de vraag naar native programmatic in Nederland als ‘sky high’. Het is een andere, moderne vorm van performance advertising. Ligatus profiteert ervan dat de prestatiegedreven online marketingbudgetten over de hele linie stijgen. Een adverteerder die zijn KPI’s goed op orde heeft, die weet wat bijvoorbeeld een lead mag kosten, richt zich makkelijk tot ‘performance based’. “Sinds afgelopen najaar zien we een enorme toename in programmatic ingekochte campagnes.”

Een andere trend die ook helpt, is dat bedrijven steeds vaker zelf content produceren. Ze zijn als het ware de uitgever van hun eigen verhaal. Daarbij zetten ze hun eigen mediakanalen in, maar ook ingekochte ruimte. Die ruimte kopen ze bij voorkeur op kwaliteitssites waar hun eigen verhaal aansluit op de verhalen die daar toch al verteld worden. Denk aan nieuws- of communitysites.

Ligatus komt van oorsprong uit Duitsland, is een volle dochter van Gruner + Jahr, dat op zijn beurt eigendom is van Bertelsmann.

Foto: madebyWstudio (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond