Deel dit artikel
-

Marco Derksen nieuw lid DDMA Privacy Autoriteit

Marketingexpert Marco Derksen is samen met UvA-hoofddocent Marketingcommunicatie Guda van Noort toegetreden tot de DDMA Privacy Autoriteit.

Dat maakte de DDMA zojuist bekend. Derksen en Van Noort volgen hoogleraar Edith Smit en ondernemer Paul Molenaar op.

Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA: “Jan, Marco en Guda hebben samen de perfecte combinatie van ervaring in toezichthouden, wetenschap en de online en mediawereld die nodig is in de Privacy Autoriteit.”

De DDMA werpt zich op als brancheorganisatie die organisaties duidelijkheid en een richtlijn wil bieden over thema’s op het snijvlak van data, privacy en commerciële communicatie. Het blijft niettemin een brancheorganisatie voor marketeers. Haar belang is anders dan dat van de onafhankelijke, wettelijke toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens.

De DDMA Privacy Autoriteit verzorgt de accreditatie voor het Privacy Waarborg. Centraal daarin staan zaken als dataprivacy- en securitybeleid. “Daarnaast kan de DDMA Privacy Autoriteit onderzoek doen naar en uitspraak doen over consumentenklachten aan het adres van organisaties die het Privacy Waarborg voeren, indien en voor zover de organisatie zelf geen adequate oplossing biedt of een geschil niet onderling wordt opgelost”, aldus de organisatie over zijn andere activiteiten.

Het meest recente jaarverslag van de DDMA Privacy Autoriteit gaat over het jaar 2014. Daarin wordt melding gemaakt van 230 ontvangen klachten van consumenten. In dat jaar vulden 31 organisaties de vragenlijst in voor de Privacy Waarborg. Twintig van hen werden geaccrediteerd met het beveiligingslabel Goud. Sindsdien zijn de wettelijke regels omtrent het werken met persoonsgegevens verscherpt en zijn organisaties sinds 2015 bijvoorbeeld verplicht om datalekken te melden.

Foto: Pure Metal Cards (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond