Deel dit artikel
-

Marco Knitel (Check): ‘In grote steden zal de auto verdwijnen’

Vervoersplatform voor elektrische deelscooters Check zet er vaart achter. Na Rotterdam, Amsterdam en Den Haag zet het jonge bedrijf binnenkort ook in Breda een paar honderd snorfietsen neer. “Vooral het zakelijk gebruik neemt toe.”

Medeoprichter Marco Knitel was verantwoordelijk voor de oprichting van Uber Nederland en Uber Eats en leerde het voordeel kennen van vervoer in combinatie met data. Wat samen met een investering van Ponooc eerder dit jaar leidde tot de start van Check: een nieuwe deeldienst voor elektrische scooters. Rotterdam was in februari als eerste grootstad aan de beurt met enkele honderden scooters.

De wit met paarse scooters zijn gemaakt door NIU en worden ook gebruikt door concurrent Felyx. Maar de hardware is eigenlijk bijzaak, het is vooral het in eigen beheer ontwikkelde softwareplatform waarmee Check zich wil onderscheiden. De gegevens van klanten worden voortdurend geanalyseerd om de dienstverlening te verbeteren. Zo weet Check tussen welke stadsdelen er het meest gereden wordt en waar meer scooters moeten worden geplaatst. Het bedrijf kan zelfs zien of een geparkeerde scooter is omgerold.

Appgestuurd
Van de dienst wordt mede dankzij corona intensief gebruikgemaakt; reizigers mijden het openbaar vervoer vanwege het verplichte mondkapje. “In het begin hadden we de early adopters, nu hebben we meer zakelijke gebruikers die ook steeds frequenter de scooter pakken om zich te verplaatsen.”

De klanten zijn voornamelijk forenzen tussen de vijfentwintig en de veertig jaar oud. Dit is niet toevallig ook de doelgroep die het minste fietst en het snelst de auto pakt.
Het platform van Check kan voor meerdere vervoersmiddelen worden ingezet, maar welke dat gaan worden, is nog niet duidelijk. De e-step voorlopig niet, die mag in Nederland niet de openbare weg op. Knitel: “E-steps vervangen vooral het wandelen, de scooter wordt meer voor langere afstanden gebruikt. Hybride oplossingen zullen er zeker komen.”

De bredere inzet is tevens de wens van Ponooc, dat investeert vanuit het besef dat de vervoersmarkt sterk gaat veranderen en er ruimte komt voor andere vervoersmiddelen dan de auto. Medeoprichter Paul van Merrienboer was ooit verantwoordelijk voor de rebranding van autodeeldienst Greenwheels.

Knitel ziet zelf een toekomst voor zich waarbij autobezit volledig zal verdwijnen en autonome, appgestuurde auto’s ons van deur tot deur vervoeren ter vervanging van het openbaar vervoer. “Er zal ooit een tijd komen dat je nauwelijks nog auto’s in grote steden ziet.”

Voorwaarden
Concrete internationale plannen met Check zijn er nog niet. De Nederlandse markt is groot genoeg. “Er zijn zo’n dertig plaatsen met meer dan honderdduizend inwoners; daar moet ons concept kunnen werken.”

Knitel is niet bang dat steden dichtslibben met concurrenten die overal deelscooters of deelfietsen achterlaten, iets wat in Amsterdam een aantal jaren terug al eens uit de hand liep. “Steden als Amsterdam laten maar twee partijen met deelscooters toe. Er worden bovendien flink wat voorwaarden gesteld. We moesten een voorstel van zo’n zestig kantjes indienen en delen informatie met de gemeente. Samen willen we de mobiliteit vernieuwen.”

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#180).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond