Deel dit artikel
-

‘Marketeer mist tools voor succesvolle marktbewerking’

Bijna negentig procent van de op B2B gerichte bedrijven heeft een CRM applicatie, doch slechts 75 procent heeft een e-mail applicatie en maar 42 procent beschikt over marketing automation. Dit blijkt uit het B2B Marktbewerkingsonderzoek 2015, uitgevoerd door Marketing intelligence bedrijf Sizo onder de top 250 B2B bedrijven in Nederland.

De tijd dat je als marketeer alle processen zelf kunt beheren, is al lang verleden tijd. Zo vraagt bijvoorbeeld het managen van leads over meerdere kanalen heen om de inzet van de juiste tools, zoals marketing automation. Ruim de helft van de onderzochte marketing afdelingen mist een dergelijk hulpmiddel.

Bij bedrijven die wel de beschikking hebben over marketing automation, is de klant- of prospectdata tussen de verschillende applicaties meestal niet gekoppeld. Hierdoor is er onvoldoende inzicht in het effect van marktbewerking. Ruim 60 procent van de onderzochte bedrijven kan de ROI van campagnes dan ook niet vaststellen.

Uit het onderzoek blijkt dat ook dat de respons uit campagnes vaak niet verwerkt wordt in applicaties zoals CRM. Zo worden onder andere foutieve contactgegevens niet structureel gecorrigeerd, waardoor data verouderd raakt. Bijna twee derde van de bedrijven geeft aan dat NAWT gegevens van klanten en prospects, onder andere hierdoor, onvoldoende is geborgd.

Deel dit bericht

1 Reacties

John Wierda

Zoals met vele online tools is het genereren en daarna kwalificeren met marketing automation een goede eerste stap. Uiteindelijk moet er wel iemand de telefoon in handen nemen voor de laatste stap.

Het zoeken en opvolgen van prospects kost teveel tijd een in een CRM applicatie. Daarnaast haken verkopers snel af als ze 100 keer bellen en 4 keer een misschien krijgen te horen. Een nieuw soort tool, ‘Sales Acceleration Software’ is hiervoor een perfecte tool.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond