Deel dit artikel
-

Marketeers bezorgd om versnelde digitale transities

Nederlands grootste consumentgerichte organisaties moeten volgens hun marketeers versneld investeren in digitale transitie. Een derde vreest echter dat de consument daar nog niet gereed voor is.

De DDMA Barometer laat een gespleten beeld zien wat de opvatting over digitale transformatie betreft. De jongste peiling van de belangenorganisatie voor datagedreven marketeers toont aan dat het coronavirus noopt tot digitale versnelling. Dat houdt in: digitaal efficiënter en grootschaliger werken. Maar, zo laat de barometer ook zien, de marketeers denken dat 29 procent van de consument niet moeiteloos mee kan in dat proces. Iets meer dan de helft wel.

Wat hier exact de oorzaak van is, benoemt de DDMA Barometer niet. Het onderzoek is een optelsom van indrukken van zeventig marketeers onder de 335 leden. Dat zijn bedrijven als Bank Giro Loterij, DPG Media, Essent, NS, Tempo Team en tal van digitale marketingbureaus. Analyses van hun indrukken worden niet gemaakt.

Negentig procent van de ondervraagden verwacht dat de organisatie gaat investeren in versnelling van digitale transitie. Dat gebeurt niet uit luxe, maar om met evenveel of minder budget meer te kunnen doen door automatisering. Nu al merken 42 procent van de respondenten dat de beschikbare budgetten zijn gedaald. Een even groot percentage werkt nog met hetzelfde budget als voor de uitbraak van het coronavirus.

Vierenveertig procent van de ondervraagden ziet nu al dat de omzet van de organisatie daalt. Eenenzestig procent verwacht dat dat gebeurt binnen nu en zes maanden.

Een ander signaal van minder uitbundige marketinguitgaven, is de terugkeer van focus op de belangrijkste eigen mediakanalen. Er wordt meer geïnvesteerd in de eigen website, de eigen app, e-mail en sociale media. In externe kanalen als search en programmatic wordt minder geïnvesteerd.

Opvallend is dat de veiligheid en bescherming van klantdata erg hoog in het vaandel lijken te staan, ook in deze tijd van economische tegenslag. Slechts zestien procent van de respondenten vindt dat er nu wel iets minder kritisch mag worden gekeken naar privacy. Daar staat tegenover dat 69 procent daar niet eens over wil praten. Er worden geen bochten afgesneden, vermoedelijk vanwege nieuw normbesef rondom het beschermen van privacy in digitale sferen.

Foto: Adrian Snood (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Johan Schaap - 10x

Ik denk dat de consument daar volledig klaar voor is. De vraag is meer of grote organisaties en marketeers er wel klaar voor zijn/er wel zin in hebben. De afgelopen 30 jaar bleek keer op keer dat daar juist de terughoudendheid zat. Mooiste voorbeeld vond ik nog wel de bankier app. Toen die er eindelijk kwam en massaal werd gebruikt claimde veel banken dat als hun verdienste en hun innovatief vermogen etc. Feit was natuurlijk dat de klant er al heel lang op zat te wachten en toen ze er eindelijk waren, de apps massaal werden gebruikt. Wel knap overigens hoe de banken hun traagheid wisten te verkopen als innovatie overigens, dat dan weer wel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond