Actie behoud Xs4All: ‘KPN komt hier niet mee weg’
Diverse veteranen van internetaanbieder Xs4All hebben bedragen van 5000 tot 10.000 euro geboden om een nieuwe internetaanbieder van de grond te tillen met dezelfde waarden als van Xs4All. Dat bleek gisteren tijdens een debat over het voortbestaan van Xs4All in de Waag in Amsterdam. Moederbedrijf KPN wil van het merk af.
Oud-directeur Doke Pelleboer sprak over bittere gevechten die ook al in zijn tijd – hij vertrok in 2005 – werden gevoerd met nieuwe KPN-directeuren die weer allerlei wilde plannen met het bedrijf hadden. Dan moest hij als ‘Rode Burgemeester’ weer uitleggen dat Xs4All toch zijn eigen koers moest varen.
Hij begrijpt wel dat KPN Xs4All niet wil verkopen. “Dat zijn 240.000 klanten, in een verzadigde markt wil je die behouden.”
Publicist Brenno de Winter noemt de plannen van KPN “schadelijk en niet nodig”. “Het is of je zegt: Vergeet KLM, we gaan voortaan als Air France vliegen. Maar dan moet je niet verwachten dat mensen daar hetzelfde gevoel bij krijgen. De benadering van internet is voor veel mensen erg belangrijk.”
De overschakeling van het nu nog zelfstandig opererende Xs4All naar het netwerk van KPN gaat best duur worden, vermoedt De Winter. “Ik vraag me af of ze daarvoor investeringen hebben gereserveerd.”
Actievoerder Kisten Verdel, die enkele jaren bij Xs4All heeft gewerkt, vertelde over het gesprek dat is gevoerd met de Belg Jean-Pascal Van Overbeke, hoofd consumentenmarkt van KPN, die niet begreep waarom er zoveel ophef over het bedrijf werd gemaakt.
Verdel: “De huidige top met Maximo Ibarra zijn buitenlanders. Zij kennen de Nederlandse cultuur niet. Ze denken dat ze Xs4all makkelijk kunnen overhevelen. Maar je krijgt de mensen niet mee, veel Xs4All werknemers willen niet voor KPN werken. Je mist ook de extra kwaliteit die vooral door het team wordt bepaald.”
“We zijn geen klanten van Xs4All, maar leden,” vulde Marleen Stikker, directeur van de Waag Society in Amsterdam, aan. “Samen zijn we Xs4All. We hebben geprobeerd aan KPN uit te leggen wat de bedrijfscultuur is, maar ze begrijpen het niet. Onder een premiumversie verstaan ze de spiegels en kralen van Xs4All.”
Volgens Brenno de Winter is het onvermijdelijk dat er een nieuwe partij opstaat “waar kernwaarden wel een rol gaan spelen. Vooral uit de hostinghoek is best interesse voor zo’n iniatief.”
Michiel Buitelaar, ooit werkzaam bij KPN, waarschuwde dat al die plannen voor verzelfstandiging best aardig zijn, “maar wees eerlijk: er zijn niet veel zelfstandige internetaanbieders met eigen netwerken meer. We hebben bij KPN destijds niet voor niets een hele reeks van die partijen opgekocht.”
“KPN komt hier niet mee weg,” zegt Verdel. “Wij zullen ervoor zorgen dat er een oplossing komt. Of het bij KPN of een andere partij is, dat zien we dan wel. De naam hoeven we niet te behouden, de waarden wel.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
peter
Overdreven emotionele reacties van die xs4all ex/medewerkers/klanten.. alsof er zoveel kwaliteitsverschil zit in het internet van kpn en xs4all en alsof mensen zich zo emotioneel verbonden voelen met het merk. ik durf te wedden van alle 220.000 klanten dat het meer dan 75% geen ene reet interesseerd. Het zijn een paar tientallen personen die een emotionele binding met het merk hebben die hier nu moeilijk en sentimenteel over gaan doen.
Rob
Ik ben van mening dat de reactie helemaal niet zo overdreven is al jij denkt @ peter. Ik ben al sinds het begin lid bij XS4ALL. De kwaliteit van hun servicedesk is uitmuntend, maar ook hun principes op het gebied van privacy en privacy bescherming zijn bijzonder te noemen. Voor mij een reden om specifiek voor xs4all te kiezen. Mijn ervaringen met KPN zijn helaas van heel andere aard. Als xs4all als label, maar ook als service organisatie verdwijnt, is dat voor mij zeker een reden om mijn abonnement op te zeggen. Want ik heb simpel weg geen vertrouwen in KPN. KPN zegd dat we als klanten niets gaan merken van de opheffing van XS4ALL, maar volgens mij kan dit niet als de kernwaarden van KPN en xs4all nu al zo ver uit elkaar liggen.
Adriaan
Peter, je snapt er niets van. Er zit o.a. enorm veel verschil in de service die XS4ALL levert en die van KPN. Bij beide ben ik klant en ik spreek uit ervaring. Ik ben trots om klant te zijn van XS4ALL.
Tjeu Ramakers
Het bedrijf Knoware was indertijd als een van de eersten actief met internet in Nederland. Toen de naam Knoware opgeheven werd onstond er een identieke discussie als nu met Xs4all. Pure nostalgie. Met als resultaat, dat o.a. ik bij Concepts nog steeds het e-mailadres like_art@knoware.nl heb…
Overigens betaal ik nu bij Xs4all, alléén voor de handhaving van het e-mailadres met de naam “Xs4all.nl” erin, de lieve Euro 183,02 inclusief BTW per jaar., wat grenst aan oplichterij…
Peter
@Tjeu Ramakers
Wie of wat denk je heeft die pack-prijs prijs, destijds opgekrikt naar ruim €15………. zodat het sws onaantrekkelijk word…. ik geef je 3 letters…
Het is geen emotie zoals KPN doet voorkomen maar “slim” uiteenspelen van gemotiveerde consumenten.
Ik zal vast bevooroordeeld zijn. Zodra het financieel uit kon… al xs4all lid, nu al bijna 25 jaar en voorvechter van vrijheden, ook van en voor hen die dat maar gevoelsmatig kul vinden..
peter
@adriaan: Ik denk dat ik het heel goed snap zelfs. Ondanks het verschil in service ben je dus ook klant bij KPN. Daarmee is de kwaliteit van KPN dus ook voldoende voor je? Daarmee zeg je toch dat het niet uitmaakt of je voor KPN of voor XS4ALL kiest?
@rob: als je XS4ALL zo hoog hebt zitten, maar KPN niet, waar ga je dan eigenlijk klant worden straks? vergeleken met de rest van de markt is KPN volgens mij meer dan een prima internetprovider, mss wel 1 van de betere (ik ben overigens geen klant van kpn maar van ziggo).
Hibbe - Moria Tech Design en Management
Al vele jaren ervaring met xs4all, KPN en Ziggo. Zelf zeer tevreden met x4all en vele klanten geholpen om hun problemen bij de overige providers opgelost te krijgen omdat het hun zelf niet lukt dankzij de scripts van de andere providers. De enkele keer dat ik een probleem had werd dit dankzij een goed gesprek opgelost. Nooit zelf het modem moeten resetten “omdat internet of telefonie niet goed werkt”, iets dat ik de klanten van de andere providers wel moest leren zodat ze niet steeds een monteur over de vloer hoefden te halen. Mijn dochter is enkele maanden geleden overgestapt van KPN naar xs4all en merkte verbaast op dat de snelheid van het internet hoger en stabieler was. Met de helpdesk heeft ze nog geen ervaring omdat alles werkt zoals het hoort. Gewoon deugdelijke apparatuur leveren en gebruiken. Ik hoop dat KPN zijn vergissing in gaat zien en xs4all zijn goede werk laat voortzetten.
Feike
Nou, dit ligt allemaal veel simpeler dan menigeen denkt.
KPN is ex staatsbedrijf PTT, denkt nog altijd in dezelfde monopolisten stijl, is nog altijd niet gewend aan tegenspraak en tegenspel. Is ook niet gewend met activistische aandeelhouders om te gaan en dan te bedenken dat de bulk van de KPN aandeelhouders zich erg aardig en meegaand opstellen. Zo’n geweldige belegging is het KPN-aandeel nou ook weer niet en nooit geweest, en dan druk ik mij terughoudend uit.
Gevolg: KPN is een tamelijk gemakkelijke overname prooi.
Een Mexicaan heeft dat al eens geprobeerd, maar daar heeft bestuurlijk Nederland een stokje voor weten steken. Of dat een volgende keer nogmaals lukt? Bij de poging van de Mexicaan deed ‘Brussel’ al wat moeilijk, of ‘Brussel’ bij een volgende poging het been stijf houdt? We zullen zien.
Het zou dus best wel eens kunnen dat van al dat gepalaver, merken opheffen, samenvoegen, tijdelijk personeel ontslaan en weet ik wat allemaal meer, louter tot doel heeft een handjevol selecte figuren eens even heel lekker te laten verdienen aan een overname. Zal overigens nooit worden toegegeven en wellicht als laster worden beschouwd.
Kijk, zo werkt nou het aandeelhouders kapitalisme of het neoliberale zo u wil.
En de klant dan? Die moet vooral niet zeuren, een klant is per slot van rekening niks meer of minder dan iets waar je aan moet verdienen.
Snapt u nu waarom XS4ALL eraan zal gaan?
Enne, let er t.z.t. eens op waar de topdogs van KPN over pakweg een jaar of vijf zitten.
Heel jammer dat XS4ALL wordt opgeofferd, maar daar zit de top van KPN helemaal niet mee, daar gaat het heel armoedig alleen maar om geld.