Deel dit artikel
-

‘Meer zekerheid voor online boekende reiziger’

De ANWB, ANVR (de vereniging van reisondernemers) en de Consumentenbond willen dat consumenten die zelf een reis samenstellen bij een internetaanbieder ook de bescherming van pakketreizen krijgen. Vaak wordt in een onlineboeking bij een partij niet alleen een vlucht, maar ook een accommodatie of een huurauto meegenomen.

Volgens de belangenorganisaties staat dit gelijk aan een pakketreis, waarbij de onlineboeker zijn reisaanbieder kan aanspreken voor gebreken in de reis, voor bijstand bij calamiteiten of een faillissement.

De organisaties doen een beroep op Brussel om dit in een vernieuwde richtlijn te regelen. Het aandeel online-boekingen van buitenlandvakanties neemt dit jaar toe tot zo’n 80 procent. De techniek van het online boeken zorgt ervoor dat de vakantieganger meer keuze heeft bij het samenstellen van een reis. Schaduwzijde hiervan is dat een reispakket niet meer als pakket wordt gepresenteerd maar als losse onderdelen. Daarvoor geldt niet de bescherming van een echte pakketreis.

Bij een pakketreis moet de aanbieder instaan voor gebreken in de reis, hulp bieden bij noodsituaties en het risico van het verlies van vooruitbetaalde reissommen dragen. Bij losse overeenkomsten moet de vakantieganger zelf de vervoerder of de hotelier in het buitenland zien aan te spreken. Daarbij is niet altijd duidelijk op basis van welke voorwaarden en welk recht. In noodsituaties is er bovendien geen partij die zich aangesproken voelt vakantiegangers te repatriëren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond