Deel dit artikel
-

Merken krijgen sociale media onder de knie

Merken lijkt sociale media goed onder controle te hebben. Het fenomeen heeft haar plek gevonden op de marketingafdeling, die ook het grootste deel van het budget bijdraagt. Socialmediamanagers zijn aangesteld en FTE’s zijn ingezet. Dat zijn enkele van de conclusies van de vijfde Social Media Monitor van Social Embassy, die vanmiddag in Amsterdam werd gepresenteerd.

Fans worden verworven via slimme advertising strategieën. Via een geoliede contentkalender worden de communities dagelijks van nieuwe updates voorzien. Regelmatig wordt een vraag gesteld en mogen de fans nog even actief meedenken. In reclames wordt verwezen naar de Facebook pagina waar fans een nieuw product mogen samenstellen.

92 procent van de topmerken uit het onderzoek is aanwezig op social media sites. Gemiddeld is een merk twee jaar actief en zet in op een brede toepassing van social media door middel van service, dialoog, advertising, activaties en campagnes. Er is een duidelijke trend zichtbaar naar content marketing. De onderzoekers zien een sterke opkomst van Google+ en Pinterest. Twitter, Facebook en YouTube blijven het meest gebruikt. LinkedIn en eigen communities laten een daling zien.

Circa de helft van de onderzochte merken rapporteert de resultaten van hun social media inzet op gestandaardiseerde basis. Dat social media nog primair wordt beschouwd als een losstaande activiteit, en niet is gekoppeld aan bedrijfsdoelstellingen, blijkt uit het feit dat rapportages voornamelijk bestaan uit social media metrics en engagementdata. Van effectmeting op bedrijfsdoelstellingen, zoals de invloed op merkvoorkeur, is slechts bij 29 procent van de merken sprake.

Nog steeds heeft 37 procent van de merken geen proces ingericht voor het rapporteren van social media. 27 procent rapporteert op ad hoc basis. Van de deelnemende merken stuurt 47 procent gestandaardiseerde rapportages naar interne stakeholders. Negentig procent van de deelnemende merken rapporteert inmiddels de resultaten van hun social media inzet.

Negentien procent Van de merken geeft aan over een budget voor sociale media te beschikken van tenminste honderdduizend euro. Vier procent heeft een budget van 250.000 tot 500.000 euro. Maar een procent geeft meer dan een half miljoen euro uit. De meeste merken verwachten dat de budgetten blijven stijgen.

Dit jaar heeft maar liefst zeventig procent van de deelnemende merken een social media manager aangesteld. Tijdens de vierde editie van de Social Media Monitor had 48 procent de verantwoordelijkheid voor social media bij een socialmediamanager neergelegd. Elf procent van de merken heeft het beheer van social media ondergebracht bij een externe partij.

In de ranglijst staat ING dit jaar op de eerste plaats. De bank blinkt volgens de samenstellers uit in de zeer professionele interne organisatie en een brede inzet. De bank is actief op het gebied van marketing, service, corporate/hr, branding en communicatie & pr.

Vodafone is tweede en heeft de positie van vorig jaar weten vast te houden. De hoge waardering komt vooral door een goede interne organisatie en een structurele 24/7 aanwezigheid waar Vodafone duidelijk de interactie met volgers en fans opzoekt. Belangrijke katalysator hiervoor is de Smartphonecrew, waarmee het bedrijf als een van de eerste telecomaanbieders in Nederland webcare en service heeft gepromoveerd tot een vorm van marketing.

KLM staat op een derde plaats. Het bedrijf experimenteert volop met nieuwe platforms en innovatieve campagnes zoals Tile & Inspire. Maar het blijft niet alleen bij fun. Social media wordt voor een breed scala aan doelen ingezet, namelijk service, marketing, recruitment, research, communicatie & pr en branding.

De samenstellers van het rapport geven ook een waarschuwing af. Een wake-up call. Voor merken en voor bureaus. ‘De grootste fout die we namelijk kunnen maken, is te denken dat dit het is. Dat we de essentie begrijpen en de kans om daadwerkelijk beter te worden missen. Dat doen we niet. We beginnen pas. We hebben bestaande silo’s nog steeds niet helemaal doorbroken. We benutten het potentieel van medewerkers nog maar mondjesmaat op social media. Daadwerkelijke integratie van social media in onze producten en dienstverlening is nog beperkt.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond