-

Maximaal resultaat uit Pinterest

Pinterest is inmiddels uitgegroeid tot het op drie na grootste sociale netwerk van de wereld. Om je bedrijf, product of naam in de markt te zetten en tegelijkertijd meer traffic naar je website te genereren, kun je het online prikbord goed gebruiken. Hoe doe je dat?

Voordat je je eerste afbeeldingen op Pinterest zet, is het verstandig om te zorgen dat je virtuele prikbord wordt gevonden. Vul daarom als eerste het profiel zo compleet mogelijk in en koppel je andere social media accounts.

Probeer te vermijden dat bezoekers je Pinterest-pagina’s te veel gericht op marketing vinden. Het medium leent zich goed om de onderneming een sociaal en persoonlijk gezicht te geven. Gebruik bijvoorbeeld niet je bedrijfslogo, maar toon een foto van het team of fabriceer een collage van beelden waaruit blijkt welke producten of diensten de onderneming biedt.

Meerdere Pinboards
Gebruik de mogelijkheid om meerdere prikborden te maken, waarvan je er telkens maar één actief hebt. Op die manier kun je een tweede op je gemak inrichten en actief maken zodra alles naar wens is. Het is een goed idee om zo nu en dan je Pinboard te vernieuwen. Dat kan bij tijdelijke acties of gewoon na verloop van tijd.

Als je een aansprekend prikbord wilt hebben dat je niet elke week update, kies je gepinde afbeeldingen dan met extra zorg. Standaard toont Pinterest één hoofdbeeld en vier kleinere afbeeldingen. De beelden die je toont, moeten een goede indruk geven van wat je als onderneming wilt uitstralen. Onderwerp, kleur en compositie zijn belangrijk.

Hoge ranking
Het is onduidelijk hoe Pinterest de volgorde van de resultaten van een zoekopdracht bepaalt. Wel staat buiten kijf dat een hoge ranking afhangt van de frequentie waarmee nieuwe afbeeldingen op het prikbord verschijnen.

Ook de keywords van nieuwe uploads zijn belangrijk. Kies daarbij algemene woorden waarop je wilt dat de afbeelding en je Pinboard wordt gevonden. Zet je foto’s van producten op je prikbord, vul dan in elk geval bij de beschrijving de prijsgegevens in. Pinterest zet je foto dan automatisch in de lijst met cadeaus. Dat kan extra bezoekers opleveren.

Verwijs naar je website
Vergeet niet om je afbeeldingen te laten verwijzen naar je homepage of een andere landingspagina op je website. Hoe? Als je met je muis over een ge-uploade foto beweegt, verschijnt een menu met daarin de optie ‘Edit’. Klik er op en je kunt een bestemmings-URL invullen. Doe je dat niet, dan blijven mensen die op de foto klikken, op Pinterest terwijl je ze naar je site wilt leiden.

Een andere mogelijkheid is om je afbeeldingen op het Pinboard te zetten via browser-apps zoals Pinmarklet. Daarmee kun je afbeeldingen van je website rechtstreeks op het prikbord zetten, waarbij de link van de oorspronkelijke pagina behouden blijft. Overigens kun je met de app foto’s van vrijwel elke site op je Pinboard zetten.

Integreer in je marketing
Zorg ervoor dat Pinterest standaard is geïntegreerd op elke belangrijke pagina van je bedrijfswebsite, blogs, nieuwsbrieven en e-mailcampagnes. Daarmee geef je de bezoekers de kans om jouw content via hun eigen online prikbord te delen. Het integreren doe je met eenzelfde soort knop als die voor andere veelgebruikte social media zoals Twitter, Facebook en Google+.

Deel dit bericht

2 Reacties

Sanne

Hoi Diederik,

Leuke post met goede tips. Ik heb zelf ook een Pinterest presentatie online gezet met do’s & don’ts en interessante Pinterest cases van bekende merken. Wellicht interessant om door te kijken. Ik denk zelf dat het een goede aanvulling is op het artikel 🙂

Hier een link naar de presentatie: http://slidesha.re/NYHjFy

Nog een fijne dag!

Sanne

Erna

@Diederik,goede info betreffende pinitrest, maar met alle sociale media die je moet bijhouden wordt het er niet gemakkelijker op. En er komen er steeds maar bij, vroeg me nu eigenlijk af of er reeds software is, die automatisch het pinbord kan updaten/bijhouden. Bedoel dan zoals voor twxitter en FB en dergelijke.

Mvg Erna

oja,wordt ik op de hoogte gehouden via mail?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond