Mister Spex groeit tot 101 miljoen euro

Online brillenwinkel Mister Spex ziet de omzet over de eerste zes maanden van dit jaar met een kwart stijgen tot 101 miljoen euro. Elke fysieke zaak die wordt geopend levert direct extra omzet op in de regio.
Brillen op sterkte verkopen is een extra punt van aandacht geweest en dat levert resultaat op, zo vertelt de leiding (foto). De gemiddelde omzet steeg 25 procent, maar bij monturen met glazen op sterkte is dat 32 procent.
Zonnebrillen doen het nog beter, zo laten de nieuwe kwartaalcijfers van Mister Spex zien. Daar groeiden de verkopen met 38 procent. Het bedrijf profiteert daarbij ook van thuisshoppers die wellicht anders naar een fysieke zaak zouden zijn gegaan, maar vanwege corona de drukte mijden.
Gemiddeld betaalt een klant 86,30 euro (+8%) per bril. Het aantal actieve klanten tussen januari en juli bedroeg 1,6 miljoen (+15%)
De winst (ebitda) was nagenoeg gelijk ten opzichte van dezelfde periode in 2020.
Sinds juli van dit jaar staat Mister Spex in Duitsland aan de beurs genoteerd. Daarmee haalde het 245 miljoen euro op. Dat geldt gaat direct naar groei-initiatieven.
Momentel komt dertig procent van de omzet van de thuismarkt. Die moet minder worden door meer online en offline activiteiten elders in Europa te ontplooien. Het bedrijf is reeds actief in Nederland, maar geeft geen cijfers over deze markt.
Mister Spex is online actief in tien landen en met fysieke winkels in drie landen: Duitsland, Oostenrijk en Zweden. Het blijkt dat overal waar een fysieke winkel wordt geopend, dat in de directe omgeving het marktaandeel verdubbelt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond