Deel dit artikel
-

MKB-Nederland lanceert ondernemerscampagne tegen cybercrime

MKB-Nederland start vandaag in samenwerking met onder andere het ministerie van Veiligheid en Justitie een campagne die ondernemers gericht helpt zich beter te wapenen tegen cybercrime. Bedrijven zijn het grootste slachtoffer van deze vorm van criminaliteit, die de economie op jaarbasis circa 8,8 miljard kost; driekwart daarvan komt voor rekening van het bedrijfsleven. Dat bedrag moet drastisch omlaag, vindt de ondernemersorganisatie.

Naar schatting wordt een op de drie MKB-ondernemers daar op een of andere manier slachtoffer van. De AIVD noemde digitale spionage en cybercriminaliteit eerder al de ‘grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven’.

Als onderdeel van de campagne Veilig zakelijk internetten krijgen ondernemers de mogelijkheid om kosteloos de veiligheid van hun digitale werkomgeving te laten analyseren. Met deze ‘vulnaribilityscan’ legt een hacker kwetsbare plekken in de IT-omgeving van het bedrijf bloot.

Deelnemers vullen eerst een door TNO opgestelde vragenlijst in, waarna een team van experts vaststelt welke digitale deuren van het bedrijf mogelijk nog openstaan voor ongenode gasten. Vervolgens neemt een ‘sociale’ hacker het bedrijfsnetwerk van de deelnemer op afstand onder vuur. Binnen een paar dagen ontvangt het bedrijf een uitgebreide rapportage van de bevindingen en waar nodig hulp om de situatie te verbeteren.

De belangenvereniging wijst ook op de Meldplicht datalekken, die op 1 januari 2016 in werking treedt. Ook dat is een goede reden om de beveiliging van data onder te loep te nemen. Je bedrijf niet goed beveiligen tegen verlies, diefstal of misbruik van persoonsgegevens kan straks in ernstige gevallen ook nog eens leiden tot een bestuurlijke boete.”

Vanaf oktober trekt een speciale campagnebus met promotieteam het land in. Op verschillende plaatsen gaan deskundigen met ondernemers, ondernemersverenigingen en lokale bestuurders in gesprek over betere beveiliging van bedrijven tegen cybercriminaliteit. Veiligheidsadvies, scans en workshops maken onderdeel uit van het programma, dat in samenwerking met de Regionale Platforms Criminaliteitsbestrijding wordt georganiseerd.  Staatssecretaris Dijkhoff van V&J doet de aftrap van de eerste roadshow op 2 oktober. Op die dag doet de campagnebus Diemen, Amstelveen en Amsterdam-Zuid aan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond