Deel dit artikel
-

Mobiele advertenties: Apple leidt in omzet, Android in impressies

Apple leidt nog altijd de markt voor mobiele advertenties gemeten naar omzet, zo blijkt uit een nieuwe studie van Opera Mediaworks, onderdeel van de maker van de browser Opera. Maar Android levert veruit het meeste advertentieverkeer op.

Opera Mediaworks baseert de cijfers op zijn eigen (wereldwijde) advertentienetwerk, dat 800 miljoen unieke gebruikers omvat. Opera zag Android het afgelopen jaar sterk opkomen als advertentieplatform, maar gemeten naar omzet uit mobiele advertenties heeft het iOS nog niet kunnen inhalen. Android staat op 41,2 procent, iOS op 51,2 procent.


Opera verklaart het verschil onder meer uit het feit dat Apple nog altijd populair is in westerse landen, terwijl Android een groter aandeel heeft in opkomende markten. Ook worden in onze contreien vaker apps gebruikt en zien gebruikers meer video-advertenties die beter converteren.

Maar Android stuurt wel het meeste bezoekersverkeer naar sites van adverteerders, niet verwonderlijk gezien het enorme marktaandeel. Android steeg vorig jaar naar 62,7 procent van de impressies, iOS zit op ruim 27 procent.


De mobiele markt is globaler geworden. Nog niet zo lang geleden was de VS goed voor 73 procent van de impressies. Andere werelddelen beginnen nu op te komen, zelfs Afrika komt in beeld. In de Top 20 van landen komt Nederland niet voor, Europa is als geheel slechts een middenmotor. Azië scoort beter, simpelweg omdat daar veel meer mobiele gebruikers zijn.

De mobiele advertentiemarkt is de laatste jaren sterk veranderd. In 2009 had Apple 45 procent van die markt in handen en BlackBerry 10 procent. Android won terrein ten koste van oudere generatie smartphones en BlackBerry. In 2011 waren deze toestellen nog goed voor 25 procent van de advertentie-impressies, eind vorig jaar was dat aandeel geslonken naar 10 procent.

Opmerkelijk: zelfs de iPod Touch genereert meer omzet voor adverteerders dan BlackBerry en Windows Phone gecombineerd. Ook Androidtablets scoren niet hoog. iPad genereert maar 5 procent van de impressies, maar weer meer omzet uit advertenties.

Een trend is wellicht zorgelijk. Er moet wel steeds meer uitgegeven worden om consumenten te verleiden tot aankopen. Het aantal impressies om nieuwe klanten aan te boren neemt sterk toe. Consumenten raken sneller uitgekeken op apps waarin advertenties worden getoond en beperken het gebruik.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond