Deel dit artikel
-

‘Modewinkel mist boot van het nieuwe shoppen’

De bekendste modewinkels uit de hoofdstraat doen betrekkelijk weinig met het nieuwe shoppen, terwijl de klant tegenwoordig een heel ander aankooptraject aflegt. Die springen nadrukkelijk heen-en-weer tussen fysieke winkels en affiliate marketingwebsites. Dat concludeert Tradedoubler, niet toevallig zelf gespecialiseerd in performance-based digital marketing en technologie.

De fysieke modewinkel verliest terrein: 51 procent van de onderzoeksdoelgroep koopt inmiddels maandelijks mode online, en dat aantal zal verder groeien: 39 procent van de smartphone-bezitters vindt online kleding aankopen nu een aantrekkelijker optie dan verleden jaar. Kledingshoppen wordt steeds vaker mobiel gedaan en ook de aankoop gebeurt vaker online, blijkt uit het onderzoek Performance Marketing: A New Catwalk for Fashion Brands van Tradedoubler.

Modeshoppen is volgens Tradedoubler vandaag de dag een kwestie van gevoel én verstand geworden. Een goede ervaring leidt alléén tot een aankoop als de prijs ook scherp is en dat controleert de klant makkelijk thuis online of mobiel vanuit de winkel zelf.

Als het aankomt op de daadwerkelijke aanschaf, benut 56 procent van de modeshoppers affiliate-marketingkanalen om de gewenste items voor de laagste prijs te krijgen. Van de onderzoeksdoelgroep maakt 70 procent dan ook van mobiele apparatuur gebruik om een gewenst artikel voor een scherpere prijs te vinden en koopt 60 procent kleding om prijstechnische redenen online, in plaats van in de winkel. Daarnaast verzilvert 44 procent mobielekortingsbonnen die tijdens het online winkelen zijn ontvangen. Verder gaat 55 procent naar een concurrerende winkel als uit de zoekopdracht op de mobiel blijkt dat daar een mode-item lager geprijsd is.

Nog altijd schaft 61 procent van de consumenten zijn kleding vaak aan in de traditionele winkelstraat. Met een goede affiliate marketingstrategie zou dat percentage zich kunnen handhaven of zelfs kunnen stijgen, stelt TradeDoubler.

Deel dit bericht

6 Reacties

Davey Groothedde

Veel ondernemers van fysieke winkels willen niet geloven in het internet. Stel, je hebt een restaurant en je zou van iedere klant alleen het email adres al vragen.. Dit doe je 2/3 maand, stop ze in een email systeem zoals Aweber of Enormail(gratis), dan stuur je al je klanten in één mail een spectaculaire actie wat betreft een goedkoop menu of geen bezorgkosten of iets.. Je kunt je niet voorstellen wat voor moois je ermee kunt bereiken, en je klanten hechten meer waarde aan je restaurant. En nu heb ik het alleen maar over een restaurant, maar wat denk je van een kapper of en kadowinkel?.

Jan-Kees van Zanten

Emerce, check s.v.p. de feiten voordat jullie zulke onzin publiceren. Vrijwel alle modewinkels zijn online actief, ook die van de bekende winkelstraten. Jullie hebben zelfs een eigen event aan gewijd: eFashion. Dat een bedrijf als TradeDoubler blijkbaar geen modewinkels in hun klantbestand heeft, zegt meer iets over het bedrijf dan over de modewinkels.

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Jan-Kees, het Tradedoubler onderzoek gaat over nieuwe aankooptrajecten, niet over het wel of niet online zijn van modewinkels. Bovendien betreft het een internationaal onderzoek. Dat Emerce zelf een evenement heeft op dit gebied wil niet zeggen dat er geen achterstand is. De modewereld is nog altijd vrij conservatief qua digitale vernieuwing, Dat wordt ook zelf door de sector erkend.

Jan-Kees van Zanten

Libbenga Jan, de modewereld is meer vooruitstrevend dan je denkt. Fashion is juist online zeer aanwezig. De populairste modebloggers zitten tegenwoordig vooraan bij de catwalks en hebben de plekken overgenomen van de fashion redacteuren van print media. Dat zegt wel iets over het belang van online binnen. Dan de ontwikkelingen op social media vlak en user generated content; platformen als Pinterest, Instagram, Vine, Facebook en – Nederlands trots – Fashiolista worden massaal door fashion brands en shops omarmd. Het onderzoek van TradeDoubler is gewoon onvolledig. Uiteraard liggen er nog steeds kansen voor moderetailers op multichannel vlak, maar affiliate marketing is hierin slechts één van de online kanaalkeuzes.

Daan D.

De trend van het prijs vergelijken wordt in Nederland ook steeds groter voor de kleding branche. Er zijn al diverse websites zoals http://www.fasha.nl die een aanbod van tientallen (100+) webshops in een portal aanbied. Ik geloof ook dat dit uiteindelijk voor een prijsrevolutie in de kledingbranche zal zorgen en traditionele webshops zal dwingen om uniek te worden op andere zaken dan alleen prijs.

Uiteindelijk zal de shopper de grote winnaar zijn.

Govert van Eerde

Beste ‘Jan-Kees van Zanten’, (ahum)

Opvallend: je lijkt zeer goed thuis te zijn in de online (fashion) wereld en je geeft hoog op van social media, maar je bent zelf online nergens te vinden. Noch op LinkedIn, noch op Facebook laat staan vindbaar via Google. Ik ga er derhalve maar vanuit dat je een fake naam gebruikt en vooringenomen bent.

Toch voel ik me uitgedaagd inhoudelijk te reageren: in je eerste reactie maakte je direct al een verkeerde assumptie als zou het artikel over de online presence van modewinkels gaan, iets dat de auteur van dit artikel heeft ‘gecorrigeerd’. En in je tweede reactie geef je alleen maar aan wat redacteuren, journalisten en bloggers met/aan online fashion doen. Dan heb je het toch weer niet over de modewinkels en/of de (nieuwe) aankooptrajecten die we hebben onderzocht? Dit vertelt mij dat je de essentie van het onderzoek niet wilt of niet kunt begrijpen. Misschien zou je de white paper er even op moeten naslaan om verdere misverstanden te voorkomen?

Overigens, de cijfers uit het onafhankelijke onderzoek (uitgevoerd door Fox Insight, dat tevens online onderzoeken uitvoert voor Time, Forbes, The Economist en Fortune) zijn feitelijk wel degelijk juist, daar kan geen misverstand over bestaan.
Je opmerking dat het onderzoek niet volledig is laat ik ook geheel voor jouw rekening: Fox Insight heeft een zeer relevant orientatiekanaal onder de loep genomen. En ja, uiteraard zijn er meer kanalen, maar claimen wij in het artikel of in ons persbericht of in de white paper dat affiliate het enige kanaal is? Ik dacht het niet.

De volgende keer even onder je eigen naam reageren is zeker teveel gevraagd?

Met vriendelijke groet,
Govert van Eerde

Country Manager Tradedoubler

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond