-

Learnings eDay 2013: Hoe businessmodellen veranderen

Emerce eDay 2013 was weer een groot succes. Vele professionals kwamen samen om ervaringen uit te wisselen, te netwerken, maar vooral te leren van de inspirerende sprekers op het event. Terugkomend onderwerp tijdens het event was de verandering in het media landschap en de impact die dit heeft op bestaande business modellen.

Business modellen die veranderen: “From Till to Thrill!”
Zo ziet Marshall van Alstyne (MIT) een duidelijke verandering in de business modellen van bestaande en nieuwe merken. Hij pleit er voor dat merken platforms  – en niet (alleen) producten– in moeten zetten in hun strijd om de aandacht van de klant. De redenering hierachter is dat producten slechts features bieden, terwijl platforms juist communities bieden die mens en merk met elkaar verbinden. Grote voordelen van een platformbenadering zijn dat derde partijen en de crowd zelf kunnen bijdragen aan de community waardoor een open ecosysteem ontstaat wat kan leiden tot (onverwachte) innovatie.

allstyne

En als tweede kunnen community companies het zich veroorloven om een aangepaste prijsstelling te hanteren, verschillend per groep binnen de community. Voorbeelden van succesvolle brand platforms zijn Apple’s iTunes of de Nike+ Running App van Nike. Marshall’s conclusie luidt dan ook dat in deze tijden de community rondom het product zwaarder weegt dan het eigenlijke product.

Businessmodellen veranderen in vele branches, zo ook in Retail, waar online en mobiel steeds meer terrein winnen.  Het gaat allang niet meer om een product kopen – het draait volgens Ibrahim Ibrahim van Retail consultancy Portland om het creëren van die speciale, memorable (shopping) experience.  Bedrijven zullen intern en extern hun focus moeten verleggen om hierin mee te gaan. Dit sluit aan bij de uitspraak van Marshall van Alstyne dat de focus niet langer op het product alleen ligt.

Joost Nauta van Fashiolista heeft het ook over veranderende businessmodellen. En dan voornamelijk gericht op het bieden van inspiratie op de juiste plaats op het juiste moment. Dit heeft grote impact op de interne organisatiestructuren maar vooral ook op de relatie tussen de merken die Fashiolista voert en haar members. De hamvraag voor platforms als Fashiolista – maar ook voor de grote retailers –blijft hoe link je off- en online gedrag en aankoop met elkaar? De meest opzienbarende observatie van de presentatie was het feit dat de “jeugd” het web overslaat en informatie en transacties altijd en alleen mobiel uitvoert…. Is dat de lijm tussen off- en online shoppen?

2

Businessmodellen die veranderen: “Marketing budgets zijn limited, Sales budgets zijn unlimited!”
Tijdens het event werd duidelijk dat ook (traditionele) uitgevers de uitdaging aangaan met een sterkt veranderende markt, gedreven door digitale en mobiele ontwikkelingen en toetreding van online pure players.  Sanoma’s CCO Marc Stubbé en Koenraad Bruins van Reed Business Media weten beiden een duidelijk beeld te schetsen welke transformaties zij op het moment doormaken.

Twee samenhangende ontwikkelingen worden door beide partijen besproken:

  1. Van content ontwikkeling door uitgeverij naar marketplaces 
    Zelf content maken en (gratis) plaatsen is niet meer van deze tijd. Er overheerst een nieuwe definitie van uitgeven waarbij marketplaces ontstaan – denk aan Facebook en Tripadvisor – waarbinnen content niet meer (alleen) door de uitgever wordt gemaakt. The Crowd ontwikkelt gezamenlijk met en voor elkaar de content die op dat moment relevant wordt bevonden.
  2. Van gratis content gelinkt aan betaalde advertising naar betaalde relevante content platforms
    Advertising verdienmodellen zijn altijd onderhevig geweest aan veranderingen. Sanoma en Reed voelen beide de noodzaak om nieuwe oplossingen te bieden voor adverteerders. Het gaat allang niet meer om het bieden van advertentieruimte rondom (gratis) geboden content.  Er is een duidelijke verschuiving gaande van het weggeven gratis content in combinatie met advertising naar betaalde content platforms zoals Fashion Chick en Autotrader. Het is dan ook niet voor niets dat Sanoma in de laatste jaren content partijen heeft aangekocht om zich hierop voor te bereiden. Publiek is namelijk bereid om te betalen voor goede content en daarnaast zijn zij meer geneigd te converteren vanuit content dan vanuit harde advertisingformats als banners. Reed – en met haar vele anderen – zijn aan het experimenteren hoe betaalde content geleverd moet worden. Uit ervaring weten zij dat het niet werkt om direct ‘iets’ te vragen voor content.  Dus werken zij nu met een model waar een eerste set content gratis wordt weggegeven. Vervolgens kunnen mensen hun gegevens achterlaten in de vorm van log-in om de volgende set content in te kunnen zien. En uiteindelijk wordt er betaling gevraagd om het gehele platform te kunnen inzien.  Dus ook hier bestaan vele vragen over het inrichten van een vernieuwd sustainable verdienmodel.

*) Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Elies van Willenswaard.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond