Deel dit artikel
-

Modewinkel Stylight: dit jaar 100 miljoen omzet

(Update) De Europees werkende kledingwinkel Stylight verwacht dit jaar zijn omzet te verdrievoudigen tot honderd miljoen euro.

Vier maanden geleden ging Stylight live in Nederland, Oostenrijk en Zwitserland. Deze eerste stap buiten de eigen Duitse landsgrenzen wordt komende maanden gevolgd door e-commercesites in Engeland, Frankrijk, Italië en Zweden. Directeur Benjamin Günther denkt dat dat een solide basis geeft om dit jaar een topzomet te draaien.

Het opmerkelijke is dat Stylight zelf helemaal geen winkel of voorraden heeft. De site is eigenlijk een uitgever van modefoto’s die via affiliatelinks naar webwinkels leiden waar de items wel te koop zijn. Voor iedere klik naar zo’n winkel krijgt Stylight een kleine vergoeding voor het aanbrengen van potentiële klanten.

Hoewel het geen eigen assortiment of winkelinfrastructuur heeft, probeert de site toch een ‘winkelervaring’ te bieden. Bezoekers kunnen zich aanmelden met hun Facebookaccount. Na het inloggen kunnen ze favoriete kleding taggen met een hartje. Dat item verschijnt dan in hun profiel als zijnde passend bij die persoon. Leden kunnen elkaar volgen om te zien welke kleding anderen toevoegen aan hun profiel en hoe hun smaak zich ontwikkelt.

Fashiolista werkt volgens een vergelijkbaar concept. Dit Nederlandse bedrijf richt zich op de internationale markt.

Tot de aandeelhouders in Stylight behoren Holtzbrinck Ventures (24 procent), het management, Urs Keller (9 procent) en de investeringstak van Tengelmann.

Update 15u39:

Marianne Kraai, die vanuit München de Nederlandse markt bewerkt, vult in een reactie aan Emerce aan: “De cijfers zijn correct. Die honderd miljoen is bruto omzet, dus het bedrag dat we in Europa bij webwinkels genereerden. Onze verwerkt maandelijks twee miljoen bezoekers. We hebben de ambitie om dit jaar nog het nummer één modeplatform te worden.”

Deel dit bericht

14 Reacties

Stijn Kruijssen

Het is een affiliateconcept zoals ook in het artikel staat; ik snap niet dat Emerce dan over modewinkel of kledingwinkel spreekt.

Target van € 100 miljoen zal ook omzet voor aangesloten webshops zijn (hoewel nog steeds bewonderenswaardig hoog als ze het halen).

Erwin Boogert

Stijn, dank voor je reactie.

Als je ergens heen gaat om spullen te kopen dan heb ik er geen moeite mee om dat een winkel te noemen. De nuance wordt verder goed uitgelegd in het verhaal. De ervaring leert dat degenen die daar over vallen meestal gevoelige branchegenoten zijn.

Heb jij er enig zicht op hoe Stylight het in Nederland doet (al dan niet in verhouding tot de concurrentie)? Benieuwd naar je idee.

Alexander

Jan Pruimboom

Wat een vreemd artikel. Net alsof het een nieuw concept is. Dit is een affiliatewebsite die doet alsof ie een winkel is. Net zoals duizenden anderen die dat doen. Weer zo’n rare advertorial verpakt als nieuwsartikel.

Erwin Boogert

Jan, er staat niet dat het een nieuw concept is en het is geen advertorial. Het nieuws staat vrij duidelijk in de kop en de eerste alinea. Eerst lezen, dan pas reageren ajb.

Jan Pruimboom

@Erwin Nee het staat er niet maar het woord “opmerkelijk” geeft een indicatie van iets wat helemaal niet zo opmerkelijk is.

Ik heb het uitstekend gelezen en na de kop en de eerste alinea (subkop) komt er een lofzang over een gewone affiliatewebsite die na bezoek niets meer brengt dan anderen. Of ging het alleen over die 100 miljoen?

Erwin Boogert

Het verhaal geeft nieuws over een vrij nieuw bedrijf op de Nederlandse markt. Dat is de omzetprojectie voor dit jaar. Maar ik geloof niet dat dat daar al te veel misverstand over kan bestaan.

Ben je zelf actief in de fashion- en/of affiliatemarkt?

Jan Pruimboom

Is dit de omzetprojectie voor Nederland, of voor het hele scala aan websites? In het eerste geval zou dat bijzonder zijn, in het tweede, tja.

Ik ben nog niet echt superactief in de affiliatemarkt maar wel zoekende naar een goed concept. Er zijn tal van verbeteringen nodig in deze markt, vooral omdat je overspoeld wordt door dergelijke websites. Maar het is laagdrempelig en de eerste investeringen zijn verwaarloosbaar;.
Dus een duidelijke toegevoegde waarde is belangrijk vooral omdat je niets meer dan een promotiekanaal voor deze aanbieders bent.

Erwin Boogert

Het is tja.

Jan Pruimboom

Bedankt voor de update zodat duidelijk is dat die honderd miljoen de bruto omzet is van de webshops en een percentage daarvan weer de bruto omzet van stylight. Dat scheelt een flinke slok op een borrel.

Stijn Kruijssen

Erwin, weet niet of je op mij doelt als ‘gevoelige branchegenoot’ in je reactie op mijn comment? Ik ben van mening dat het voor de hele branche beter is dat voor iedereen (shops, leveranciers, consumenten) duidelijk is dat er een verschil is tussen een shop en (affiliate) portal. De portals zelf kunnen daar aan bijdragen, maar ook de media 🙂

Bij een winkel kun je afrekenen, bij een portal kun je doorklikken. Een wezenlijk verschil, zeker als je omzet gaat communiceren of vergelijken. Emerce publiceerde nog niet zo lang geleden de eigen omzet (dus niet gegenereerd voor partners) van een andere affiliate. Dat maakt het er allemaal niet duidelijker op, zeker niet voor mensen die juist NIET in de branche zitten.

Ik hoorde al wel een positief bericht over Stylight in de wandelgangen, zelf vind ik het lastig in te schatten hoeveel omzet ze doen maar ik denk dat op dit moment Kleding.nl iets meer doet en Fashionchick een stuk meer.

Erwin Boogert

Stijn, dank voor je reactie. Stel ik op prijs. Ik doelde niet specifiek op jou, maar wilde het wel zeggen met het oog op reacties die nog zouden komen. Wil namelijk voorkomen dat mensen zuur (of nog erger: anoniem en zuur) komen reageren zonder hun achtergrond kenbaar te maken. Dat gebeurt, zeker bij verhalen die over affiliatemarketing gaan, net iets te vaak naar mijn zin in vergelijking tot andere thema’s. Het vertroebelt de discussie en levert niets op. Kritiek op het verhaal zelf of de onderwerpkeuze is geen punt. Daar is het reactiepaneel ook voor.

Arend

Eens met Stijn dat het zo wel appels en peren vergelijken is wat betreft de omzetten. De miljoenen vliegen al vrij snel om je oren als je het over gegenereerde omzet voor webwinkels hebt. Hetzelfde geldt in deze markt ook voor de affiliate netwerken waar van de miljoenen aan omzet tussen de 70% en 80% direct al moet worden uitgekeerd aan site-owners/publishers, waardoor het allemaal veel meer lijkt dan bijvoorbeeld de omzet die een publisher zelf doet.

Een simpel rekensommetje geeft voor Stylight een omzet van rond de 8 miljoen, immers gemiddeld geeft een fashion retailer in fashion 8% commissie, dus zal je 8% van 100 miljoen moeten nemen. Klinkt niet onrealistisch als je kijkt dat ze vooral groot in Duitsland zijn dus daar zal minimaal 80% van de omzet al vandaan komen en ze zijn al vanaf 2008 bezig staat op hun website. Tevens zullen ze naar mijn inschatting weinig tot niks aan marge verdienen gezien de Adwords ads op topwoorden waar ze vrij hoog staan en dus veel moeten betalen en de slechte SEO ranking die ze hebben. Tevens zit er een heel groot team aan mensen achter, dus alles duidt wel op een lange termijn strategie met eerst veel investeren en later oogsten.

Ik schat in dat een partij als Fashionchick die ook in Duitsland en Frankrijk al bijna een jaar actief zijn meer rendement draait dan Stylight. Overigens heb ik vernomen dat de gecommuniceerde omzet van Fashionchick hier onlangs de omzet op affiliate omzet is en alleen voor de Nederlandse markt.

Bram

Stylight is de duitse Fashionchick, zoals er wel meer van zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond