Deel dit artikel
-

Mozilla wil cookiegedrag inperken

Mozilla, de organisatie achter Firefox, heeft zich de woede van adverteerders op de hals gehaald met het voorstel om websites volgcookies alleen met toestemming van de pc-gebruiker te laten plaatsen. Firefox wil cookies die het surfgedrag registreren flink beperken.

Mozilla heeft zich, net als het Noorse bedrijf Opera, aangesloten bij een nieuw project van de Stanford Universiteit en enkele privacyorganisaties om het gebruik van ongewenste cookies in te perken. De Nederlander Rob van Eijk maakt deel uit van de adviesraad. “Ik heb als collega-onderzoeker samengewerkt met Aleecia McDonald in de programmacommissie voor de workshop ‘Web Privacy Measurement Workshop’,” zegt Van Eijk tegen Emerce. “Sindsdien onderhouden we collegiaal contact met betrekking tot ontwikkelingen op het terrein van ‘gevolgd worden op het internet’. Haar perspectief, dat de gebruiker centraal stelt, is belangrijk voor mijn onderzoek, waarin ik een technisch perspectief hanteer.”

Het zogenoemde Cookie Clearinghouse van de Stanford Universiteit wil verder gaan dan de huidige standaard Do Not Track (DNT), die nog allerlei tekortkomingen kent. Cookie Clearinghouse hanteert onder meer een centrale lijst waarop wordt aangegeven of een bepaald domein ongewenste volgcookies plaatst op de computer van gebruikers. “Do No Track en onze oplossing zien we als heel verschillende zaken, die prima naast elkaar hun eigen bestaansrecht hebben”, stelt Van Eijk. “DNT gaat over wat te doen als een gebruiker aangeeft niet gevolgd te worden. Ons initiatief wil gebruikers en ontwikkelaars in staat stellen privacyvriendelijke oplossingen te presenteren. Mozilla en Opera hebben aangegeven met de lijst de browser te willen verbeteren, zodat deze vergelijkbaar is met de instellingen voor cookies op Apple Safari browser.””

Apple blokkeert al langer alle zogenoemde ‘third party’-cookies. Maar Mozilla wil een meer verfijnde techniek gaan gebruiken. De browser Firefox zal bijvoorbeeld niet meer toestaan dat wanneer een gebruiker uitlogt bij een sociaal netwerk, het volgen doorgaat.

Volgens Van Eijk zitten er haken en ogen aan het verouderde technische concept van cookie uit 1994. Daarom is voor de browsers belangrijk om grensgevallen goed te bestuderen. “Het moet bijvoorbeeld mogelijk zijn om een opt-out cookie te plaatsen, zonder dat daarmee een deur wordt opengezet naar het plaatsen van andere cookies.”

Het hanteren van een centrale lijst die wordt gedownload naar de browser is maar een van de mogelijkheden. “Dat soort lijsten bestaat al. Denk bijvoorbeeld aan het populaire Ghostery, of aan de browser add-on PrivacyChoice TrackerBlock. Alle lijsten hebben hetzelfde doel voor ogen, namelijk het vergroten van transparantie. Het internet zit technisch gezien immers al ingewikkeld genoeg in elkaar.”

De plannen zijn slecht nieuws voor advertentiebureaus die nog altijd op grote schaal trackingcookies gebruiken om profielen te creëren van websitebezoekers. Van Eijk denkt dat afschaffing van cookies niet de oplossing is. “Mijn mening hierover is dat het privacyprobleem daardoor alleen maar groter wordt. Cookies zijn namelijk zo gek nog niet, die worden in de browser verwerkt en zijn daarom een technisch middel dat het juridische principe van transparantie bewerkstelligt. Op het moment dat op grote schaal overgegaan wordt op trackingmiddelen zonder cookies, gaat dat ten koste van de transparantie.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond