Deel dit artikel
-

Muziekzender XITE start programmatic reclame op lineair tv-kanaal

Muziekzender XITE biedt adverteerders vanaf deze maand de mogelijkheid om online advertentiecampagnes op televisie in te kopen. Daarmee claimt de zender een landelijke primeur voor een lineair kanaal.

Mondelez International is met het merk Oreo als launching partner de eerste adverteerder die gebruikmaakt van programmatic advertising op XITE. Deze samenwerking is tot stand gekomen met mediabureau Carat.

“We zetten het GRP-model om naar CPM”, zegt Director Brand Partnerships Marco van Houdt. Het bedrijf bereikt maandelijks vijftien miljoen huishoudens in Nederland, België, Duitsland, Qatar en sinds kort in 4K in Canada. 

De programmatic kant van de tv-exploitatie wordt technisch gezien gerealiseerd door Doubleclick for Publishers van Google. “Dat wordt in eerste instantie run of netwerk ingezet. Zoals het nu live staat is het mogelijk om te targetten op de verschillende muziekchannels en specifieke tijdvakken. Andere variabelen zoals geslacht, leeftijd en muziekvoorkeuren worden later dit jaar toegevoegd.”

XITE is een app op de Horizonbox van Ziggo en zodoende een lineaire tv-zender. Kijkers kunnen de muziekvideo’s liken en skippen. Op die manier krijgt XITE een beeld van wie er kijkt. Het is ook mogelijk, en dat gebeurt ook, om die lineiare kijkers te vragen in te loggen. “Sinds januari bouwen we die data op om er op een later moment reclame mee te kunnen personaliseren.”

Volgens Van Houdt is de kijktijd van lineaire televisie twee keer langer zodra de kijker het interactieve kanaal inklikt met zijn persoonlijke account. Exacte aantallen noemt hij niet, maar er wordt maandelijks miljoenen streams gestart. Tv-operators zijn vooral geïnteresseerd in de interactieve component van XITE.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond