Deel dit artikel
-

MWC: Grote belangstelling voor NFC

“NFC-technologie brengt diensten uit de digitale wereld naar fysieke omgeving en creëert daarmee nieuwe markten”, Yang Hyunmi deelt op het Mobile World Congress de ervaringen van haar Zuid Koreaanse aanbieder KT en schetst de nabije toekomst.

Het buzz word van dit jaar op het Mobile World Congress in Spanje is, naast Android en tablet, de afkorting NFC. “Dit is een revolutie van 10 centimeter”, aldus Hyunmi voor een afgeladen zaal met telecomkenners.

Hetzelfde onderwerp trok een jaar geleden nog maar een half gevulde zaal met belangstellenden. Dit jaar moest de MWC-organisatie in allerijl extra schermen buiten de volle zaal installeren en besloot de sessie na afloop te herhalen voor iedereen die er vanwege de drukte niet bij kon zijn.

Half miljard NFC-toestellen in 2015

De draadloze communicatietechnologie NFC staat nog in de kinderschoenen. Er is wel geteld één telefoon die het ondersteund: de Nexus S van Samsung die draait op Android. Binnen enkele maanden al zal het aantal NFC-telefoons aanmerkelijk groeien, al was het maar omdat Apple de technologie naar verluidt in zijn nieuwe iPhone steekt en bedrijven als Blackberry en Nokia hun expliciete ondersteuning ervoor hebben uitgesproken.

Hyunmi: “De huidige verwachting is dat er eind 2015 zo’n 457 miljoen toestellen in omloopp zullen zijn met NFC. Dat is drie keer meer dan het jaar ervoor en 33 keer meer dan eind 2011. Het eerste gebruiksscenario van NFC is om mobiele betalingen te verrichten”. Een consument hoeft enkel zijn toestel langs een kassa te zwaaien om te betalen.

“Het aantal betaaltransacties zal in 2015 tot 3,5 miljard zijn gegroeid. In 2012 zal het betaalvolume wereldwijd zo’n 30 miljard dollar bedragen. Maar, zoals gezegd, dat is een verwachting. Als ik naar de belangstelling hier in de zaal kijk, zou het me niet verbazen als de ontwikkelingen sneller gaan”.

“Mobiele operators krijgen steeds meer concurrentie van bedrijven als Google, Skype en MVNO’s. Met NFC creëren ze nieuwe markten met nieuwe bronnen van inkomsten zonder het kaas van het brood van anderen te eten”.

Nederland wereldwijd in de kopgroep

Hyunmi noemt naast Amerika, China, Japan en Zuid-Korea expliciet Nederland als een van de landen die voortrekkersrol zijn op het gebied van NFC-ontwikkelingen. In de VS werken drie telecomaanbieders samen in Isis om in hun thuisland NFC-standaarden op te tuigen en de implementatie te bespoedigen. China Mobile, NTT uit Japan en KT uit Zuid-Korea spraken af dat ze dezelfde standaarden gaan hanteren. “In onze regio wordt 44 procent van de nieuwe mobiele telefoons verkocht”. In Nederland werken drie banken en drie mobiele aanbieders samen om de markt voor mobiele betalingen te ontginnen. T-Mobile doet dat behalve in Nederland ook in de VS en Tsjechië.

“Spelers in deze regio’s moeten een alliantie vormen om te voorkomen dat er technische fragmentatie onstaat, want dat is de grootste bedreiging voor de opkomst van NFC”. Vooralsnog staat een gebrek aan terminals in winkels en andere gelegenheden de snelle opkomst in de weg. Bedrijven die logistieke of financiële apparatuur vervangen krijgen steeds vaker de optie om nieuwe spullen te kopen mét NFC-ondersteuning.

“Geef ontwikkelaars API’s”

Enkele gebruiksscenario’s naast mobiel betalen: spaarpunten en kortingsbonnen opslaan op de telefoon, telefoon als entreebewijs voor openbaar vervoer en pretparken, deur van huis en bedrijfspand openen, ID-sharing (visitekaartjes), p2p geld overmaken (van telefoon naar telefoon), sociale interactie (instant vrienden aan Hyves/Facebook toevoegen), accessoires (telefoon naast bed? wekker-app gaat vanzelf aan).

Andrew Bocking van Blackberry-maker RIM: “We kennen de scenario’s zelf nog niet. Daarom is het belangrijk dat we de NFC-technlogie via API’s beschikbaar maken aan ontwikkelaars”.

Anne Bouverot van Orange: “NFC is geen lastige technologie om uit te leggen. Zeg maar tegen mensen dat ze in plaats van hun plastic OV-kaart hun telefoon kunnen gebruiken en iedereen snapt het. Operators en andere partijen moeten van meet af aan duidelijk zijn over het bedrijfsmodel dat ze hanteren. Duidelijk naar de markt is cruciaal voor de acceptatie”.

Bouverot mengt zich en passant nog in een technisch-politieke discussie: “Wij vinden dat er NFC-technologie moet worden gebruikt met sterke beveiliging, geleverd door de mobiele aanbieders. Is je toestel gestolen? Dan hoef je enkel de operator te bellen om je digitale leven te blokkeren voor de dief.” De opvatting van de Française staat haaks op die van toestelmakers en internetbedrijven. Zij willen het liefst dat enkel de opslagfunctie van NFC wordt gebruikt en dat de beveiliging door dienstenleveranciers wordt geleverd. Zij willen niet dat mobiele aanbieders bewakers van digital identiteiten worden”.

Deel dit bericht

1 Reactie

D. Swart

graag aan begin definitie van NFC. neem niet voetstoots aan dat iedereen weet wat deze afkorting betekent

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond