Deel dit artikel
-

Nederlander laat steeds vaker eten thuis bezorgen

De Nederlandse consument liet in 2018 steeds vaker eten thuisbezorgen door supermarkten, maaltijddiensten en verkopers van receptenboxen. Dat blijkt uit cijfers die het FoodService Instituut (FSIN) vanochtend bekendmaakte op de Horecava.

De omzet van foodservicebedrijven steeg vorig jaar met 5,5 procent tot boven de twintig miljard euro, zo maakt het FSIN bekend. Online bezorgdiensten door foodretailers, waaronder supermarkten als AH.nl, Jumbo.com en Picnic, groeide met 29 procent tot 1,48 miljard euro.

Het merendeel van de online foodretailomzet gaat naar supermarkten: 1 miljard euro (+40%) en verder naar drankenbezorging (227 miljoen, +12%) en versboxbezorging (155 miljoen, +12,5%). De onderzoekers: “Het klassieke supermarktmodel van weekboodschappen komt onder druk te staan.” (PDF)

Bedrijven die warme maaltijden helpen bezorgen, zoals Thuisbezorgd.nl, zagen de omzet met 13,4 procent stijgen tot 1,8 miljard euro.

Redenen voor de groei liggen in zowel demografie als in veranderende levensstijl. Er zijn steeds meer eenpersoonshuishoudens en consumenten die zich gedragen als eenpersoonshuishouden en het wordt makkelijker en ‘gewoner’ om kleinere en grotere eetmomenten buitenshuis te laten plaatsvinden. Bij online orders gaat het de consument vooral om het genoten gemak.

“De omzet van bezorgconcepten gaat de komende jaren verder groeien. Niet alleen door de bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl, maar ook foodretailers gaan maaltijden verkopen en thuis (en op kantoren) bezorgen. Daarom zullen zowel Foodservice als Foodretail hun bezorgdiensten blijven ontwikkelen. De rol van online wordt niet alleen groter door bezorgen, ook in de winkels en restaurants krijgt het mobiel bestellen steeds meer voet aan de grond.”

De verwachte groei stelt restaurants, vooral die in de Randstad, voor het probleem dat ze meerdere terminals in de keuken hebben staan: naast een apparaat van Thuisbezorgd ook een van Deliveroo en Uber Eats. Om dat probleem op te lossen presenteert Lightspeed vandaag met Deliverect het product Lightspeed Delivery. Dat brengt de orderstromen van de verschillende online partijen bij elkaar in het kassasysteem te zien. Ook kan er een koppeling worden gemaakt met het voorraadsysteem.

Foto: Franklin Heijnen (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond