Deel dit artikel
-

‘Nederlander vindt snelheid belangrijker dan duurzaamheid bij bezorgen’

Meer dan de helft van de Nederlanders verkiest snelheid boven duurzaamheid als het aankomt op de bezorging van bestelde producten. Dat blijkt uit een onderzoek van Elbuco onder 1080 consumenten. Ook zijn de meeste Nederlanders niet bereid meer te betalen voor een duurzame bezorging.

Vooral jonge mensen (volwassenen onder de 30) lijken minder milieubewust te zijn. 64 procent van hen zegt dat ze de snelheid waarmee hun bestelling wordt bezorgd belangrijker vinden dan duurzame bezorging.

Groningers vinden snelheid van bezorgen het belangrijkst. 71 procent van hen niet is niet bereid extra geld neer te leggen voor een duurzame bezorging. De enige provincie waar consumenten meer waarde hechten aan de duurzaamheid van de bezorging dan aan de snelheid is Noord-Holland.

Toch verwachten twee op de vijf van hen wel dat de bezorging van goederen in Nederland over vijf jaar helemaal energieneutraal zal zijn. 56 procent denkt dat deze verduurzaming het beste bereikt kan worden door milieuvervuilende bedrijven te beboeten in plaats van energieneutrale bedrijven te belonen.

Deel dit bericht

4 Reacties

michel

Rare keuze om te moeten maken toch, als consument?

Duurzaamheid heeft in principe niets met bezorging te maken, dat is een veel breder begrip. Duurzaamheid zou in alle processen standaard moeten zijn binnen bedrijven, geen optie.

ferdinandes

Veel vragen bij dit bericht, wat is er gevraagd, wat zijn de opties, gaat het alleen over duurder als duurzamer?

Ik bestel veel online en laat het bezorgen. Ten eerste: zo slecht voor het milieu is bezorgen helemaal niet. Producten hoeven niet eerst naar een winkel te worden gebracht en consumenten hoeven niet allemaal met hun autootje naar de binnenstad om een product te kopen. Verder zou duurzamer best goedkoper kunnen. Als ik nu 5 producten bestel is de kans best groot dat dit van 3 aanbieders binnen het bol netwerk is, de een bezorgt direct de volgende dag met postnl, de ander bezorgt met dhl de volgende dag en nog een ander bezorgt 3 dagen later met postnl. In veel gevallen heb ik helemaal geen haast met de ontvangst. Als deze verzending gebundeld zou worden en na 3 dagen met 1 aanbieder zou worden verzonden is het voor iedereen goedkoper en bovendien duurzamer.

Bezorging lijkt relatief onduurzaam omdat er grote witte bussen in de straat staan, maar met voldoende bezorgdichtheid is dit eigenlijk al veel duurzamer dan het laten kopen door consumenten in winkels.

Iets anders is verpakkingen, hoewel plastic en karton recyclebaar is zou er van mij haast gemaakt mogen worden met herbruikbare verpakkingen.

Danny

Waarom is dat een rare keuze als consument? Uiteindelijk stuurt de consument de bedrijven aan, want zonder consument is er geen bedrijf.

De consument heeft o.a. de keuze om te kiezen voor fairtrade voedsel, maar kiest toch volop voor voedsel zonder dit keurmerk.

De consument heeft de keuze om hout met het FSC keurmerk te kopen, blijkbaar is dit ook niet normaal.

Jij als consument stuurt een bedrijf aan in principe, alleen ben je niet alleen om deze keuze te maken. Uiteraard heeft een bedrijf de keuze om alleen duurzame producten aan te bieden, alleen zijn er altijd andere bedrijven die het niks interesseert en ook goedkopere tarieven kan hanteren om die reden. Drie keer raden waar de consument naartoe gaat.

Michiel

Als ik zoek naar het bedrijf dat dit onderzoek uitgevoerd heeft (Elbuco volgens dit artikel) vind ik alleen een bedrijf dat electronica verhuurd.

Zal het type product invloed hebben op de uitkomst? Of waren de respondenten geen klant?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond