Deel dit artikel
-

Nederlandse e-commerce naar 16,1 miljard euro

Nederland eindigt op de zevende plaats, net onder Italië, in de Top 10 van Europese e-commercelanden met een omzet van 16,1 miljard euro in 2015. Zegt belangenorganisatie Ecommerce Europe, die 25.000 online retailers vertegenwoordigt.

Gemeten naar de sterkste groei eindigt Nederland, met bijna 13 miljoen e-shoopers, echter buiten de Top 10. De top vijf wordt grotendeels bepaald door Oost Europese landen, zoals Roemenië en Oekraïne. België staat met 6,9 miljoen e-commerce klanten op de derde plaats van snelste groeiers.

De totale Europese e-commerce omzet is vorig jaar met 13,9 procent gestegen naar 455 miljard euro en het plafond is volgens Ecommerce Europe nog lang niet bereikt. Dit jaar groeit de markt naar verwachting met 12 procent naar 510 miljard euro. Niet verrassend neemt West Europa het grootste deel voor zijn rekening: 252 miljard euro dit jaar. Centraal Europa is goed voor 89,5 miljard.

Captureu
Opvallend in de Top 10 is de sterke positie van Spanje en Rusland. Het Verenigd Koninkrijk leidt de ranglijst als vanouds met 157 miljard euro.

De gemiddelde uitgave per Europese e-shopper op jaarbasis bedraagt 1540 euro. 516 miljoen mensen (75 procent) gebruiken internet, daarvan bestellen 296 miljoen Europeanen (43 procent) online.

In Nederland bestellen we vooral kleding, gevolgd door telecom en tuinbenodigheden. In Europa scoren vooral reizen en vakanties hoog, maar ook hardware wordt veel online gekocht.

Het aantal webwinkels in Europa wordt geschat op 750.000. Het aantal banen op 2,5 miljoen. Vooral bezorgdiensten dien hun omzet als gevolg hiervan sterk stijgen. Het aantal pakketjes dat over de grens wordt bezorgd bedraagt al zo’n 4,2 miljard.

Top 10 landen eGDP (bruto binnenlands product)

Capture

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond