Deel dit artikel
-

Nederlandse e-commerce herpakt zich na coronadip, maar de pijn kan nog komen | Emerce Premium

Hoe staat het met de vermeende winter in de Nederlandse e-commerce? Wat willen supermarkten en maaltijdbezorgers van elkaar? En waarom kunnen Chinese cross border-activiteiten alsnog een bedreiging vormen? Dit en meer lees je in een serie premium artikelen over e-commerce.

Nederlandse e-commerce herpakt zich na coronadip, maar de pijn kan nog komen
Er is iets raars aan de hand in e-commerce Nederland. De inflatie is hoog en de economie hangt tegen een recessie aan. Je zou verwachten dat de consument de hand op de knip houdt, maar een inventarisatie door Erwin Boogert laat zien dat dat anders ligt. (leestijd 6-7 minuten)

Analyse: kalverliefde tussen supers en maaltijdbezorgers – JET en Uber Eats willen meer
Steeds meer supermarkten zoeken de samenwerking met maaltijdplatformen. Vooralsnog middels kleine experimenten, maar een blik op het buitenland leert dat het daar niet bij hoeft te blijven. Arjan van Oosterhout analyseerde de markt en merkte dat  (leestijd 8-9 minuten)

Hoe cross-border e-commerce uit China uiteindelijk toch een bedreiging wordt
Amazon heeft Chinese verkopers een tijd lang in een wurggreep gehouden, maar het tij lijkt te keren. Chinese e-commercers slaan tussenpartijen richting het westen over en grijpen de macht over het hele cross-borderproces, schrijft China-expert Ed Sander. Dat gebeurt met verleidelijke apps en aanbiedingen aan de voorkant, maar de echte succesfactor zit in de supply chains. (leestijd 8-9 minuten)

Wil je nog meer achtergronden over e-commerce, lees dan ook deze premium artikelen:

Recommerce: de hobbels en kansen van circulaire verkoopmodellen
De vraag of klanten iets te verkopen hebben, wordt standaard in elke customer journey, stelt Ab Seghrouchni van de Franse Recommerce Group in dit artikel van Arjan van Oosterhout over de hobbels en kansen van recommerce. Het verhandelen van gebruikte goederen wint aan populariteit, maar een passend model vinden, blijkt niet altijd eenvoudig en er zijn vraagtekens te plaatsen bij de kans op winstgevendheid. Reden om verschillende businessmodellen onder de loep te nemen en te kijken naar de praktijk. “Hoe dan ook zit de oplossing in het langer gebruiken van producten”, aldus Marianne van Leeuwen, die bij Decathlon aan Product-as-a-Service business bouwt. (leestijd 10-11 minuten)

Hoe China het spel verandert met interest-based e-commerce. En de VS al heeft bereikt
Zoals TikTok scherp weet in te schatten waarnaar gebruikers op zoek zijn, zo kunnen verschillende Chinese e-commercespelers dit ook, schrijft Niels Achtereekte. De zogeheten shelf commerce maakt plaats voor interest-based e-commerce. Na de thuismarkt heeft dit via de Verenigde Staten nu ook het Westen bereikt. Reden te meer om met behulp van techcommentator en medeoprichter van China Talk Ed Sander dieper op het model in te gaan. (leestijd 5-6 minuten)

Voor het lezen van de artikelen is een Emerce Premium-abonnement nodig. Met dit abonnement heb je onbeperkt toegang tot premium content als achtergrondartikelen, rapporten, dossiers en exclusief nieuws.

Daarnaast krijg je ook nog eens gratis kaarten voor Emerce Digital Marketing Live! en Emerce E-commerce Live!, 10% korting op alle andere Emerce evenementen en ontvang je de Emerce 100 en de EGUIDE in print.

Meer informatie vind je hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond