Deel dit artikel
-

Prijsvergelijkers: Google Shopping biedt geen inhoud

De grote Nederlandse prijsvergelijkers lijken zich weinig zorgen te maken over de lancering van Google Shopping in Nederland. Vooralsnog denken ze een meerwaarde te kunnen bieden met unieke content en zich daarmee te onderscheiden van de nieuwe concurrent. (meer…)

Deel dit bericht

11 Reacties

Antonio

Google panda is zogenaamde algoritme update voor kwaliteit maar over paar maand zal deze pandabeer grote vergelijkers opruimen. Zoals in uk en us reeds is gebeurd.

Simon

Vergelijkers halen 80 tot 90 procent van hun bezoek uit zoekmachnies; beslist.nl is wat dat betreft koploper. Zo gauw die bezoekers wegvallen, is het snel einde verhaal voor deze sites. Wordt wel eens tijd, want je wordt dol van de slechte resultaten van Google. Altijd weer kom je op zo’n rommelsite terecht die alleen dingen tonen waaraan ze verdienen.

Tim de Vrind

Met name beslist.nl is behoorlijk afhankelijk van organisch bezoek via Google (40%?), maar dat geldt eigenlijk voor alle vergelijkers. Als de vergelijkingssites nou net even wat zakken in de zoekmachine resultaten en de Google productsearch staat bovenaan met plaatjes, dan zou je kunnen bedenken wat er gaat gebeuren.

Prijsvergelijk.nl

Tot op heden heeft Prijsvergelijk nog weinig last van Google Shopping. Uiteraard is het nog redelijk vroeg om conclusies te trekken, maar het belangrijkst blijft om een duidelijke meerwaarde te creëren richting de consument.

Bij Google gaat het alleen om de grote aantallen, Nederlandse (lokale) prijsvergelijkers moeten proberen daar op in te spelen. Zaken als een duidelijke strategie en naamsbekendheid creëren bij de consument worden nog belangrijker om te overleven.

Saillant detail in deze is dat de vergelijkers jarenlang data hebben geleverd aan Google waarmee ze nu de vergelijkers proberen buiten spel te zetten. Daarnaast is het nieuwe advertentieformaat in Adwords, wat alleen voor webshops beschikbaar is, een vorm van oneerlijke concurrentie waar vergelijkingssites niet blij mee moeten zijn.

Sjoerd

@Prijsvergelijk.nl : Saillant detail is dat alle prijsvergelijkers hun bestaansrecht ontlenen uit de data van winkeliers (waarvoor zij doodleuk voor traffic / sales mogen betalen) dus hoezo jullie data? Het grote verschil is dat in het geval van Google Shopping niet degene bovenaan staat of prominent aanwezig is puur en alleen omdat iemand meer wil betalen. Plus iedereen mag meedoen .. bij prijsvergelijkers mag je alleen data aanleveren wanneer je betaalt voor, jawel verkeer naar je eigen data. Mooi model 🙂

Carla Vaandrager

@sjoerd: bij beslist.nl mag ook iedereen gratis meedoen, net als bij Google Shopping. Daarnaast is er wel de mogelijkheid om als shop je positie te beïnvloeden. Dus voor elke webshop dezelfde kansen, al dan niet betaald.

Joris

Ik denk dat Google hier voor de consument en voor de retail een goede stap maakt. Doel van Google is het uitsluiten van tussenpartijen. Dit zie je bij de Panda update terug door partijen uit de zoekresultaten te halen die geen toegevoegde waarde hebben.

De vergelijkers hebben wel degelijk toegevoegde waarde, maar zoals Sjoerd al aanhaalt is dit grotendeels data van de winkeliers zelf. Bij beslist kan je inderdaad “gratis” meedoen, maar dan wordt je wel stijf onderaan neergezet.

Google daarentegen is geheel gratis en open voor iedereen. Daarnaast verdienen zij (nog) niets aan clicks en laten dus de meest relevante partijen zien.

Ik kan verder uit betrouwbare bron vermelden dat Google de afgelopen zeer rap gegroeid is qua verkeer en sales richting de webshops. Hierin al enkele gevestigde namen voorbij gegroeid.

Ik denk dat er dus wel wat meer reden voor paniek mag zijn bij de vergelijkingssites. (Al zou dat er intern ongetwijfeld al voldoende zijn)

Joris

Overigens laten de screenshots in het nieuwsbericht niet de gehele waarheid zien.

Zoals hier te zien is er de afgelopen maanden een behoorlijke neerwaarste trend waar te nemen bij alle vergelijkers in Frankrijk:

http://trends.google.com/websites?q=kelkoo.fr,+leguide.com,+ciao.fr,+shopzilla.fr&sa=N

http://trends.google.com/websites?q=comparer.fr&geo=all&date=all&sort=0

Erik Brink

Het effect voor de prijsvergelijkers zit met name in de “lange termijn”. Nu hebben ze wellicht nog geen last van Google Shopping, maar dat komt wel.

In de reisbranche hadden we eind vorig jaar dezelfde ontwikkeling gezien. Affiliate websites krijgen het moeilijk en de nekslag komt als Google een penalty uitdeelt. Dan ben je weg uit de zoekresultaten.

Voor de prijsvergelijkers in Nederland nu de kans om echte toegevoegde waarde te gaan leveren. Bijvoorbeeld met kleding valt het nog niet mee om Google shopping in te zetten. Te weinig functionaliteiten om de consument te tonen wat hij echt wil zien.

Een mooie uitdaging lijkt mij voor alle vergelijkingssites in Nederland om werkelijk toegevoegde waarde te zoeken voor gebruikers en niet alleen te kijken welke shops bereid zijn om te betalen.

Joop

De strategie van Kelkoo is om alle gratis vermeldingen eruit te gooien. Zijn slim bezig daar..

Peter

@joop Heb ik ook vernomen, nogal onbegrijpelijk inderdaad.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond