Nederlandse telecommarkt krimpt minder snel

De krimp in de Nederlandse markt voor mobiele diensten, inclusief nieuwkomer Tele2, is in 2015 met 3,3 procent gedaald. Dat is een halvering ten opzichte van de krimp van de 7,5 procent in 2014, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. De totale omzet kwam voor vorig jaar uit op 4,9 miljard euro.
De vier netwerkoperators in Nederland hebben nog steeds te kampen met prijsdruk door sterke concurrentie, een lagere buiten-de-bundelomzet, veranderend consumentengedrag en lagere roaming-tarieven.
De jaarlijkse omzet uit mobiele diensten kromp het sterkst bij T-Mobile, waardoor ook het marktaandeel van deze operator afnam. De omzet van KPN en Vodafone bleef relatief stabiel, terwijl Tele2 een bescheiden marktaandeel behaalde.
Alleen Vodafone en Tele2 behaalden vorig jaar een omzetgroei. De omzet van Vodafone steeg met 0,2 procent naar een marktaandeel van 33,6 procent. De omzet van KPN kromp met 0,6 procent en de operator kwam daarmee uit op een marktaandeel van 41,1 procent. De omzet van T-Mobile daalde met 14,3 procent. Tele2 kwam vorig jaar uit op 3,4 procent.
Telecompaper verwacht dat mobiele markt in Nederland in 2016 met 1,5 procent zal krimpen naar een omzet van 4,9 miljard euro. Negatieve factoren zijn onder meer de impact van regelgeving, met de op handen zijnde afschaffing van roaming-kosten in de EU, en het toenemende gebruik van WiFi-diensten.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond