Deel dit artikel
-

‘Niet investeren in productdata is bedrijfsrisico’

Het is voor fabrikanten een helder bedrijfsrisico geworden als ze beslissen niet te investeren in de kwaliteit van te publiceren productdata. Dat leidt tot slechte online zichtbaarheid en daarmee achterblijvende verkoopcijfers.

Want omgekeerd weet de wereldwijd werkende Nederlandse dataleverancier IceCat te bewijzen dat er een direct verband is tussen kwalitatieve productdata en omzetcijfers.

“De omzetgroei van fabrikanten blijkt zeer sterk, voor zeventig procent, te correleren met onze gemeten datasheetdownloads, wat de relevantie van de meting onderstreept. Categorieën die het relatief goed in het e-commercekanaal doen zijn flat panels, lampen en nagellak. Het lijkt erop dat circa 15 procent groei in online zichtbaarheid samenhangt met 1 procent bedrijfsbrede omzetgroei van een fabrikant”, aldus directeur Martijn Hoogeveen.

24169080119_46bbaeed71_z

IceCat is een van ’s werelds drie grote spelers op het gebied van datadocumenten met zeer gedetailleerde productspecificaties. Datasheets. De focus ligt niet enkel op IT-producten en consumentenelektronica maar ongeveer op ieder type product dat fabrikanten online verkopen. Van nagellak tot föhn, van achterlampje tot boormachine en van tablet tot printercardridge. Het bedrijf levert die data aan webwinkels en prijsvergelijkers als eBay, Ciao Shopping, Amazon en Buy.com. Die data publiceert het bedrijf gratis. Fabrikanten betalen daar sponsorgeld voor.

23910106533_e794a0ff9a_o

Foto: April Killingsworth (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Anouk Beeren

Ben toch heel benieuwd wanneer er een partij opstaat die het voor online food echt goed gaat organiseren. We krijgen er veel aan tafel maar dé oplossing nog niet gezien.

Erwin Boogert

Anouk, wat _ontbreekt_ er nog aan hetgeen je gepresenteerd krijgt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond