Deel dit artikel
-

Nieuw Amazon-adviesbureau opent de deuren

Een nieuw Nederlands adviesbureau voor handel en reclame op Amazon opent de deuren. AMZ Consultancy trekt Marc Duijndam aan als investeerder en hoopt te profiteren van de aanstaande ‘Nederlandse lancering’ van Amazon.

“Tot Amazon actief gaat inzetten op de Nederlandse markt verandert er niet veel aan hun bekendheid hier”, zei Thijs van der Haak pas tegen Emerce. Samen met compagnon Sjors van Hest richtte hij AMZ Consultancy op en begon afgelopen maanden gestaag met het aannemen van nieuwe klanten in Nederland.

Of de Amerikaanse e-commercereus in de lage landen actief wordt is geen vraag meer. Ook niet wanneer dat zal gebeuren. Gisteren kon deze uitgave als eerste bevestigen dat dat vroeg in 2020 zal plaatsvinden. Bestaande verkopers op het .de-domein kunnen hun Nederlandse Vendor Central-accounts activeren per 1 november.

Van der Haak: “Dit zat er al langer aan te komen. Daarom zijn we het bedrijf ook begonnen. AMZ Consultancy moet een fullservicebureau worden dat helpt bij het optuigen van (merk)winkels en ook de marketing helpt uitvoeren.” Het bedrijf neemt enkel opdrachten aan die minstens een half jaar duren, “want in minder tijd kun je geen serieuze positie opbouwen op de marktplaats. We doen advies en implementaties.”

De ondernemer werkte net als zijn compagnon tien jaar aan de advertisingkant bij Google in Europa. Daar kennen ze hun investeerder Marc Duijndam ook van. Hij tuigde het Nederlandse kantoor van de zoekgigant in de begindagen op.

“Je zult gaan zien dat Amazon de concurrentie opzoekt met bol.com en Coolblue. Ze zullen het verschil maken de omvang van het assortiment. Het online aanbod in Duitsland is zeven keer groter dan wat bol.com biedt. Schaalgrootte dus, wellicht zelfs met eigen logistieke diensten.”

Bij Amazon wordt inmiddels zestig procent van de handelswaarde gerealiseerd door derde partijen.

Afgelopen jaar ontstonden er al een aantal andere Amazon-bureaus. Ook zijn sorteren voor op de opening annex uitbreiding van Amazon.nl. Dexport is al bijna een oudgediende op dit front maar richt zich enkel op de Duitse markt. Bureaus als Maze-one, Greenhouse Group en factor.a (Dept) leerden juist van de praktijken bij de oosterburen en passen die nu toe op de Nederlandse markt.

Amazon zou de Nederlandse markt gaan bewerken met een team van tussen de vijftig en honderd man.

Volgens de laatste Twinkle 100 zouden Nederlanders in 2018 voor driehonderd miljoen euro hebben gekocht bij het e-commerceplatform in Duitsland. Zodra het .nl-domein als volwaardige winkel draait, met meer dan alleen boeken, kan dat zonder veel moeite met tientallen zo niet honderden miljoenen euro’s per jaar groeien.

Foto: ivan milinkov (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Sjoerd

Je hebt jezelf nog niet bewezen maar weet wel te roepen ‘Het bedrijf neemt enkel opdrachten aan die minstens een half jaar duren’. Heerlijk die arrogantie. Waarom heb je dan een investeerder nodig?

Bert

Even mijmeren…omdat het nodig is om een behoorlijke ranking op te bouwen. Omdat het commitment aangeeft vanuit beide kanten. Omdat het de verkoop van opgeklopte sprookjes tegengaat.

Bas Klein Geltink

Heel veel succes heren en ik zal jullie met interesse volgen!

Sjoerd

@Bert: inderdaad een opgeklopt sprookje.

Adje

Ik hoop echt dat amazon 0% voet aan de grond krijgt in NL; maar hoogstwaarschijnlijk heb ik het mis.

Wat moet zo’n Amerikaans bedrijf nou hier zonder dat er een beetje IMPORTHEFFINGEN gevraagd worden?? Wij wel betalen om daar zaken te doen maar hun niet om hier zaken te doen; gekkenhuis!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond