Deel dit artikel
-

Nieuw podcastplatform, voor BN’ers

Een nieuw podcastplatform toont zich in Nederland in de vorm van Tonny Media. Het verzorgt de productie en exploitatie van titels door BN’ers en specialisten op bepaalde thema’s.

Tonny Media is de voortzetting van Gambardella, het bedrijf dat oprichter en directeur Titus van Dijk zelf oprichtte. In de nieuwe vorm werkt hij samen met Jaap Reesema en Sander Schimmelpenninck.

“Ik had zelf al een productiebedrijf en we hebben het succes van hun Zelfspodcast doorgezet naar Tonny Media”, zegt Van Dijk. “We maken meerdere producties, onder andere met bekende Nederlanders.” Onder hen ook: Kaj Gorgels en Monica Geuze. Andere titels zijn: G-spotcast, To Due Date en De Kiesmannen.

“We zetten de titels weg als merk, dus openen er ook social media voor en YouTube-kanalen. We hebben een eigen studio en maken alles zelf; van jingles tot campagnes. Je wilt immers geen luisteraars verliezen vanwege reclame.” De site legt uit: “Eén van de belangrijkste redenen is de intimiteit tussen de maker en luisteraar. Wij gebruiken dit gegeven, om reclames in onze podcasts nog doeltreffender te maken.”

Van Dijk zegt dat het bedrijf nu tussen de tien en twaalf titels heeft en in de loop van dit jaar op twintig hoopt uit te komen.

Uit verschillende onderzoeken bleek afgelopen jaar dat de helft van de Nederlanders, zeker jongeren, regelmatig podcasts luistert. De uitbraak van het coronavirus kan daarmee samenhangen, omdat dat een impuls is gebleken voor meer consumptie van on demand-media.

Op lokaal niveau zijn er productiehuizen en uitgevers ontstaan die het twintig jaar oude medium nu oppakken. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld Blendle, de NPO en verscheidene kranten. Internationaal zijn het vooral Spotify en Apple die de kar trekken. Google speelt geen rol van betekenis en Amazon kocht zich onlangs in, maar moet zich nog bewijzen.

Wat de reclamemogelijkheden betreft, is Spotify het verst gevorderd. Het bouwt aan een Google-achtig systeem waarmee adverteerders luisteraars op profielbasis kunnen benaderen met dynamisch geïnjecteerde reclameboodschappen. Eind vorig jaar legde het nog 235 miljoen dollar op tafel om dit systeem te verfijnen.

Foto: Craig Cloutier (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond