Deel dit artikel
-

Nieuwe btw-regels zetten rem op aankopen vanuit China

De bestedingen aan producten op Chinese websites zijn in het derde kwartaal sterk gedaald. De nieuwe btw-regels die per 1 juli gelden op pakketjes van webshops buiten de EU hebben daardoor een remmend effect. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

In het derde kwartaal nam het aantal online cross-border aankopen af met 10 procent (van 9,5 miljoen naar 8,6 miljoen) ten opzichte van 2020.

In het derde kwartaal van 2021 deed 87 procent van de Nederlanders een aankoop online. Dit is een iets lager aandeel dan in dezelfde periode vorig jaar. Online kopers deden gemiddeld wel meer aankopen (+12%) en ze besteedden hier per aankoop meer aan (+8%). Het gemiddeld online besteed bedrag per online koper is daardoor sterk gestegen (+21%).

De groei in totale online bestedingen wordt voornamelijk aangejaagd door de sterke groei van diensten (+82%). Voor producten is er een bescheidener groei weggelegd van 6%. De online groei in producten lijkt daardoor in het derde kwartaal te normaliseren.

Er werden in het derde kwartaal bijna drie keer zoveel Pakketreizen online gekocht en Losse Vliegtickets & Accommodaties en Tickets voor Attracties & Evenementen kenden een groei van respectievelijk 56 en 48 procent in vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar. Ook de online uitgaven aan Pakketreizen groeiden met maar liefst 225 procent en Tickets voor Attracties & Evenementen stegen met 102%.

In absolute zin laten de productcategorieën Food/Nearfood (+19%) en DIY/Garden (+18%) eveneens een sterke groei in online aankopen zien. Dit blijven de categorieën met de meeste online aankopen. Veel productcategorieën groeien in online bestedingen,

enkel Home & Living laat een daling van 14 procent zien ten opzichte van 2020.

Deel dit bericht

3 Reacties

Hans

Wat ook mee helpt is de vaak beroerde kwaliteit en het feit dat de maten zo veel verschillen met kleding en ruilen of terugsturen een stuk lastiger of zelfs onmiddellijk is

Stijn

Regelmatig een slechte ervaring gehad. Het lijkt heel wat, maar de kwaliteit liet regelmatig te wensen over of het komt beschadigd aan. Zelden écht tevreden geweest. Vervolgens geeft niemand thuis of moet je met iemand in gesprek die het Engels nauwelijks beheerst. Heel vermoeiend waardoor je het uiteindelijk maar opgeeft. Ik bestel er niet meer. Eigenlijk maar goed ook, want als we het hebben over klimaat, dan is dit wel een van de eerste dingen waar we makkelijk afscheid van kunnen nemen: Prullaria en spullen van matige kwaliteit.

Blockchainkiller

Bovendien steun je met iedere aankoop op alibaba en wish dat verschrikkelijke eenzijdige en autoritaire politieke systeem in China wat aardig wat mensen onderdrukt en in “leerkampen” stopt als ze buiten de lijntjes kleuren.

Dankzij de consument heeft China een vliegdekschip kunnen bouwen en een vreselijk social credit systeem kunnen invoeren…

En dat allemaal voor wat plastic prulletjes en goedkope baby kleertjes.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond