Deel dit artikel
-

Nieuwe techniek tegen browser fingerprinting van Brave

Het wordt voor adverteerders en marketeers nog lastiger om internetgebruikers te identificeren nu webbrowser Brave een nieuwe techniek invoert tegen browser fingerprinting. Er sneuvelt weer een manier om internetters te identificeren.

Voor cookies heeft het laatste uur al geslagen als middel om gebruikers te tracken en profileren. Per 2022, wanneer Chrome 80 verschijnt, kan de browser geen cookies van derden meer tracken. Marketeers die in fingerprinting een achterdeurtje zagen kunnen ook op zoek naar een alternatief, want ook dat gat wordt gedicht.

Browser Fingerprinting is een techniek om op indirecte wijze een idee te krijgen van wie er achter een computerscherm zit. Daarbij worden geen persoonsgegevens verzameld, maar een prtofiel geschetst van de internetter op grond van de informatie die zijn browser doorgeeft. Dat zijn zaken als: browertype, besturingssysteem, opsomming van plug-ins en geïnstalleerde fonts. Apple, Google en Mozilla bannen deze trackingtruc al uit door hun browsers te laten liegen of misleiden, maar dat is volgens Brave niet voldoende.

De privacyvriendelijke webbrowser Brave test nu een nieuwe techniek die elke keer een andere digitale vingerafdruk terugstuurt naar de trackende en profilerende site-eigenaar. Dat degredeert de waarde van de fingerprinting dermate veel dat het niet meer interessant is om te gebruiken, zo klinkt de redering.

Marketingbureaus en uitgevers, ook in Nederland, zijn al driftig op zoek naar methodes om toch relevante reclameboodschappen te presenteren aan interessante doelgroepen. Dat moet allemaal binnen de steeds strengere privacywetten van Europa. Welke methode of welke combinaties van methodes de winnende is, staat nog lang niet vast. De eerste praktische proeven worden deze maanden opgezet en geëvalueerd.

Foto: Alexander Mueller (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond