Deel dit artikel
-

Nog lang niet alle retailers klaar voor digitale storm

In China en India lijken retailers goed voorbereid op de digitale storm. Frankrijk, Japan, Italië en Spanje hebben daarentegen grote moeite om aan te haken. Dat blijkt uit de Retail Risk Map van Euler Hermes, de researchafdeling van de kredietverzekeraar die naar twaalf grote landen keek.

Voor veel traditionele retailers is het nu of nooit. Om te overleven moeten ze hun zakelijke modellen grondig bijstellen. Dat alles onder druk van de online-ontwikkelingen. Bijna de helft van de wereldbevolking heeft al toegang tot internet (in 2000 was dat nog slechts 7 procent). In de geavanceerde economieën is de penetratiegraad van internet meer dan tachtig procent.

De winstgevendheid van veel traditionele winkels en ketens is in een paar jaar tijd bijna gehalveerd. Het aantal grote retailers (omzet meer dan 10 miljoen dollar) met betalingsproblemen steeg in 2016 met 66 procent.

Bij retailers in de VS, Groot-Brittannië, Duitsland en Zuid-Korea is de druk het grootst om hun bedrijfsmodel te transformeren. Veel van de retailers zijn goed gepositioneerd.

– Frankrijk, Japan en in mindere mate Italië en Spanje moeten veranderen, maar houden de boot af. De bereidheid bij veel retailers ontbreekt. Het risico op een kostbare herstructurering dreigt.

China en India profiteren van slimme spelers die het digitaliseringspotentieel volop weten te benutten en daardoor enorme marktaandelen weten te veroveren. Wel kent de toegang tot de onlinemarkt in deze landen flinke belemmeringen.

In Brazilië en Rusland ondervindt de retailsector beperkte druk van nieuwkomers en consumenten. Dat is een geluk bij een ongeluk, want de meeste retailers missen de financiële middelen om een structurele verandering door te voeren.

Het begint met bewustzijn, zegt Euler Hermes. ‘Echte ondernemers zien wat er aan de hand is en omarmen de kansen van de digitalisering én van een fysiek winkelnetwerk.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond