Deel dit artikel
-

Geoblocking Verordening vandaag van kracht

Vandaag treedt de Geoblocking Verordening voor webwinkels in werking. Die houdt in dat klanten uit andere EU-landen de mogelijkheid moeten hebben om artikelen onder dezelfde voorwaarden als lokale klanten aan te schaffen. Retailers worden evenwel niet verplicht om producten of diensten in andere landen te leveren.

Daar begint dan ook gelijk de verwarring. Online doorgeleiden of blokkeren op basis van bijvoorbeeld een IP-adres zijn vanaf 3 december verboden. Bestelformulieren op de website moeten zodanig worden aangepast dat klanten uit EU-landen hun woonadres en lokale telefoonnummer kunnen invullen. Wanneer je in het orderproces bij woonplaats een postcode uit het buitenland direct weigert, is dat een overtreding.

Een buitenlandse webwinkel hoeft echter niet in te gaan op het verzoek om een product naar Nederland te verschepen als de retailer niet aan dat land levert. Maar de klant moet wel de mogelijkheid krijgen om het product te laten bezorgen in een land waar de retailer wel aan levert.

Thuiswinkel.org geeft als voorbeeld een klant uit Duitsland die bestelt bij een Nederlandse webwinkel. Je mag de bestelling dan niet weigeren omdat het een Duitse klant is, maar je hoeft ook niet te leveren in Duitsland. De klant moet wel de mogelijkheid hebben een Nederlands adres in te voeren waar je het product laat bezorgen. Bijvoorbeeld in een eigen winkel nabij de Duitse grens of een ophaalpunt. Je wordt als retailer niet verplicht om een afhaalpunt of -mogelijkheid op te zetten.

Webwinkeliers moeten daarom duidelijk communiceren over hun leveringsgebied, maar mogen wel verschillende prijzen en voorwaarden aanhouden op websites in andere landen en in andere verkoopkanalen. Ook niet onbelangrijk: Klanten betalen de btw van het land waar de levering plaatsvindt.

Of de verordening in de praktijk zal leiden tot heel veel extra rompslomp voor webwinkeliers, afgezien van de aanpassingen aan bestelformulieren, is de vraag. Buitenlandse klanten zullen hooguit in een ander land willen bestellen als het product nergens anders te verkrijgen is of veel goedkoper is.

Slechts 15 procent van alle Europeanen koopt online producten bij een webshop die in een ander land is gevestigd.

Nederlandse consumenten die op online grenzen stuiten, kunnen overigens een klacht indienen bij het Europees Consumenten Centrum (ECC) in Utrecht.

Het verbod op geoblocking geldt niet voor diensten van algemeen belang, financiële dienstverlening, gokken of vervoersdiensten. Ook bij het online aanbieden (streaming) van films, series en sport krijg je niet met deze verordening te maken. Netflix hoeft in Nederland geen Franse content aan te bieden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Hugo Vis - VLVT B.V.

Waarom legt Thuiswinkel.org dit zo cryptisch uit? De grootste ge-(mis) bruiker van Geo-Blocking op modegebied is Zalando. De prijzen van deze Duitse firma veranderen constant op basis van IP locatie en als je bijvoorbeeld op de Italiaanse versie van Zalando shopt
wordt je ge-redirect naar de Nederlandse Zalando shop. De prijzen op de Italiaanse Zalando shop zijn echter tot wel 30% lager. Een vraag om uitleg aan Zalando werd beantwoord met “het ligt aan de BTW” complete onzin want de BTW in Italie is 22% en in Nederland 21%. Zalando is trouwens gecertificeerd door Thuiswinkel.org dus die zou zich gewoon netjes aan de wetgeving moeen houden.

Hugo Vis - VLVT B.V.

Dit is het voorbeeld van Thuiswinkel Waarborg. Hier wordt de klemtoon (bewust?) verkeerd gelegd. Thuiswinkel stelt; alleen als een bedrijf “normaal gesproken niet levert in Duitsland” hoeft het niet te leveren aan dat land. Precies het tegenovergestelde van de praktijk! Er wordt juist wél geadverteerd in, en geleverd aan dat land alleen tegen hogere prijzen. Geo Discriminatie wordt toegepast door 68% van de Internationaal binnen de EU opererende webshops.

Voorbeeld Thuiswinkel.Org;

“Een klant uit Duitsland bestelt een product, maar jij levert normaal gesproken niet in Duitsland. Je mag de bestelling dan niet weigeren omdat het een Duitse klant is, maar je hoeft ook niet te leveren in Duitsland. De klant moet de mogelijkheid hebben een Nederlands adres in te voeren waar jij het product laat bezorgen. Bijvoorbeeld in een eigen winkel nabij de Duitse grens, een pick-up-point of een bekende van je klant.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond