NOS: Van screen naar no-screen design

De NOS zet de eerste stappen om zijn online dienstverlening aan te passen op een internet zonder schermen. Niet dat sites en apps verdwijnen, maar de voice-interface dringt dit jaar door in Nederland.

“We hebben een minimal viable product gemaakt waarmee je het laatste radiojournaal kunt opvragen. Nou ja, MVP is misschien nog wel te veel gezegd maar het werkte wel”, vertelde Lara Ankersmit eerder deze week. Het hoofd Digitaal van de NOS was spreker op het Open Voice-event in Amsterdam. Met een chatbot konden testers het laatste journaal oproepen.

Vanuit zijn radio-achtergrond zoekt de NOS al jaren naar nieuwe en andere vormen van werken met ‘voice’. Toen de eerste experimenten begonnen, bestonden diensten als Amazon Alexa en Google Home nog niet. Maar nu lijken de puzzelstukjes op hun plek te vallen. De voice en online expertise heeft de omroep al in huis. “We kunnen in korte tijd al iets werkend maken.”

Ankersmit: “Als je naar de ontwikkelingen kijkt, gaan we naar een schermloze interface toe. Het zullen niet de technologische voorlopers zijn die dit het eerst ontdekken.” Digitale praat- en muziekpalen zijn zo laagdrempelig dat ze direct in de huiskamer en keuken worden geplaatst, toegankelijk van piepjong tot stokoud. De interface ‘stem’ hoeft niemand te leren.

“Voor radio en -reclame kan dit een nieuwe levenslijn voor de toekomst zijn.”

In de loop van 2018 verwacht de NOS een voice-app te introduceren. De timing daarvan hangt af van de introductie van Google Assistant en Home. Eerstgenoemde zit in smartphones, de tweede is aparte Google-hardware. Ankersmit kon geen indicatie van haar timing geven. Wel van de drempel die ze nog moet nemen.

“Het belangrijkste nu is om als merk na te denken over je voice. Hoe klínk je als de NOS? Hoe is je tone of voice? En klink je als man of vrouw? Volgens welke formats? Dat soort designvragen bespreken we met onze radiomensen. Techniek is de drempel niet meer.”

Daniel Sytsma, ook spreker op de Open Voice-bijeenkomst, raadde de bijna honderd bezoekers aan vroeg te experimenteren met voice-apps. Net als jaren geleden bij search is het nu de tijd om het ‘first mover advantage’ te pakken. “Je komt in de top van de zoekresultaten met Amazon-skills an Google-actions.

Ankersmit: “Het is wel een uitdaging om alles te moeten omschrijven naar SSML.” Twee diensten die kunnen helpen bij de eerste verkenningen zijn Dialogflow en Storyline.

Google liet onlangs weten dat het dit jaar Assistant en daarna Home in Nederland introduceert. Over Amazons plannen buiten het Engelse en Duitse taalgebied is niets bekend.

Foto: Markus Goller (cc)

1 Reactie

Ik was zelf ook aanwezig bij deze conferentie van Open Voice, waar onder andere Lara Ankersmit sprak. Het is heel mooi om te zien hoe een bedrijf als de NOS aan het bewegen is in deze nieuwe wereld. Chapeau.

In totaal waren er vier presentaties. Ik heb daarvan drie takeaways op het gebied van Voice Interaction samengevat die op mij de meeste impact hebben gemaakt.
Ik kijk uit naar de volgende Open Voice op 3 juli.

https://www.linkedin.com/pulse/3-ux-takeaways-from-first-open-voice-conference-emiel-langeberg/

(leestijd: 5min. Engelstalig)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug