Deel dit artikel
-

NPO in gesprek met Spotify voor podcasts

De NPO gaat in navolging van de BBC al zijn podcasts onderbrengen bij Spotify. Daarover zijn gesprekken gaande met het streamingplatform. “We zijn er bijna uit,” vertelde Wilbert Mutsaers van Spotify Benelux gisteren op het Cross Media Café Online radio & podcast in Hilversum.

De relatie tussen Spotify en de publieke omroep is een moeilijke omdat het een commerciële partij betreft, waarmee “we niet zomaar afspraken kunnen maken”, aldus Wim Eikelboom, de zenderbrede coördinator NPO Radio 1 en podcast coördinator.

Maar om Spotify kan de publieke omroep nauwelijks meer heen. Het is het favoriete platform voor podcasts geworden, meer dan Apples iTunes.

Volgens Mutsaers wordt de laatste maanden door zijn bedrijf flink geïnvesteerd in podcasts, al benadrukt hij dat het nog een kleine markt betreft. “We zien het aanbod en de consumptie wel toenemen.”

Mutsaers krijgt bijna dagelijks verzoeken om particuliere podcasts op Spotify te zetten, maar dat wordt momenteel vanuit Londen tegengehouden, zo bleek uit een opmerking van een podcaster in de zaal. Mutsaers: “Het is geen onwil, maar we hebben niet de capaciteit om al die verzoeken af te handelen.”

Bijna een op de drie Nederlanders luistert minimaal één keer per maand naar online radio stations en podcasts, zo blijkt uit onderzoek van Skoep Nieuws in opdracht van Spreekbuis.nl.

Mobiele apparaten spelen niet alleen een centrale rol in communicatie, maar blijken ook het meest gebruikt te worden om online radio en podcasts te luisteren. 71,4 procent luistert via de smartphone of tablet gevolgd door de pc. Internet tv en slimme luidsprekers worden minder vaak ingezet.

Toch constateert Eikelboom (Radio 1) dat veel Nederlanders, zeker 48 procent, nog nooit van podcast hebben gehoord. Aan de andere kant wordt er wel vaker radio teruggeluisterd. “Het programma Kunststof van Radio 1 wordt al bijna vaker on demand beluisterd dan live. Een aantal jaren terug luisterde bijna niemand terug.”

Niet alleen omroepen merken de toegenomen belangstelling. Lindsay Mossink, chef redactie NU.nl, vertelde dat de NU.nl podcasts gemiddeld 7000 keer beluisterd worden, met uitschieters naar 25.000 als het gaat om een actueel onderwerp dat flink over de tong gaat. “Vroeger beperkte het verkeer aan onze site zich tot de kantooruren, podcasts worden ook op heel andere uren beluisterd.” NU.nl heeft het vak wel moeten leren. “In het begin lazen we het nieuws nadrukkelijk voor, daar kwam dan ook veel commentaar op.”

Sommige podcasts worden gesponsord, maar de meeste podcasters doen het nog uit pure liefhebberij. Michiel Veenstra, deejay bij 3FM, is podcaster bij D-tales, een Nederlandstalige podcast over alles wat met Disney te maken heeft. Daar luisteren slechts een paar honderd ‘freaks’ naar. “Natuurlijk krijg ik wel eens de vraag waarom ik met een paar vrienden een podcast voor een klein groepje mensen maak, maar het is bijna een 1-op-1 communicatie.”

Wel is er grote behoefte aan een universeel meetsysteem, want nu worden nog verschillende criteria gehanteerd: van streams tot downloads. De bedoeling is dat er binnen afzienbare tijd zo’n systeem komt. Met alle betrokken partijen, van Radio 1 tot BNR, worden daarover gesprekken gevoerd, zodat ook adverteerders straks beter inzicht kunnen krijgen in het bereik.

Deel dit bericht

1 Reactie

Dennis Stam

Toffe post! Zelf heb ik ook een artikel geschreven over het starten van een podcast met Podcast app Anchor: https://bit.ly/2YXsY7x

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond