NPO wil HbbTV impuls geven

NPO wil de interactieve tv-dienst HbbTV meer onder de aandacht brengen. Dat vertelde NPO bestuursvoorzitter Henk Hagoort zojuist op het Mediapark Jaarcongres in Hilversum.

Met HbbTV kunnen kijkers informatie opvragen, meepraten of meespelen met programma’s. “We willen de traditionele televisie-ervaring verrijken met alle mooie extra’s die de omroepen online aanbieden”, aldus Hagoort. “Bij diverse programma’s zijn al goede ervaringen opgedaan met interactieve toepassingen. Zo kon je laatst meespelen met de Nationale Natuurquiz. Daarnaast gaan we de kijker via de rode knop navigeren naar verdiepende programma’s of extra materiaal op andere NPO-kanalen of platforms. We kunnen daarbij nu ook inspelen op het kijkgedrag en de persoonlijke voorkeuren van de kijker.”

Tegen het einde van het jaar gaat de NPO meer bekendheid geven aan HbbTV. Hagoort onthulde tijdens het congres een speciaal icoon om kijkers te attenderen op de interactieve extra’s bij programma’s. Dit icoon is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van NPO, SBS en RTL. Voor geïnteresseerden in interactieve televisie is afgelopen donderdag al de website drukoprood.nl online gegaan.

Hagoort meldde ook dat Uitzending Gemist, tegenwoordig NPO.nl, een nieuwe opzet krijgt. “Het gaat minder om terugkijken, maar eerder om ontdekken.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug