Deel dit artikel
-

Omzet CM.com stijgt 30% tot 58 miljoen euro, vooral door buitenland

Techbedrijf CM.com zag de omzet over de eerste zes maanden van 2020 stijgen tot 58 miljoen euro. Zeventig procent van de groei komt uit het buitenland, waar de Brabanders het geld van de beursgang investeren in de bouw van een kantorennetwerk.

Het kernproduct, het systeem waarmee bedrijven mobiele serviceberichten sturen, zag het verkooptotaal nog iets harder groeien: met 46 procent tot 48 miljoen euro. De rest is van de totale kernomzet van 55 miljoen euro is toe te schrijven aan payments en platforms.

Netto boekte CM.com een verlies van 5,7 miljoen euro. Dat is grotendeels toe te wijzen aan eenmalige lasten, waaronder de 1,4 miljoen euro die de beursgang kostte en het afkopen van een warrant (soort optie) bij de EIB voor drie miljoen euro.

Sinds begin dit jaar staat het bedrijf aan de beurs in Amsterdam genoteerd en zal het ieder kwartaal inzage in de boeken geven. Die laten nu zien, dat men behalve last ook profijt heeft van het coronavirus. Enerzijds vallen de ticketingactiviteiten voor festivals en sportevenementen grotendeels weg, maar omarmen musea en café’s juist de producten om volledig digitaal tickets te kopen en rekeningen te vereffenen. Musea, bijvoorbeeld, werken veel met tijdslots. Dit is digitaal contactloos prima te regelen.

Het virus zorgt voor een versnelling in digitale transformatie van bedrijfsprocessen die bij sommige organisaties onomkeerbaar is, aldus CEO Jeroen van Glabbeek. Waarom zouden musea nog naar het oude papieren systeem teruggaan? Hetzelfde verwacht hij ook voor sportwedstrijden, zoals de F1 in Zandvoort. Daar zou CM, als sponsor van het event, alle registers open trekken met zijn hele portfolio. De races werden echter nooit gereden. Van Glabbeek pakt door en werd gisteren naamgevend sponsor. Het Circuit Zandvoort heet voortaan CM.com Circuit Zandvoort. Als volgend jaar het F1-circus alsnog aan de kust landt, zien honderden miljoenen F1-kijkers het Brabantse bedrijf veelvuldig prominent in beeld.

Die sponsoring past ook bij de internationale ambities. Onlangs werden in de VS en Turkije kantoren geopend en treft men voorbereiding voor Mexico en India. De CEO zegt tegen Emerce: “We willen dicht bij de klant zitten. Dan kun je grote deals doen, zoals recentelijk BMW, LVMH en Adidas. De kleinere bedrijven in het buitenland worden vooral benaderd via online reclame.

CFO Jörg de Graaf: “Onze omzet in Azië groeide met 125 procent. Alipay en WeChat uit China gebruiken onze diensten bijvoorbeeld om mobiele serviceberichten te sturen naar hun gebruikers.” Van Glabbeek: “SMS-platformen, en daarmee onze netwerken, zijn in trek in Azië.”

Met de recente overnames van Global Ticket en CX Company denkt CM een vrij volledig portfolio te hebben. De focus tot het einde van het jaar ligt met name op marketing en sales. Niettemin aast de directie op overnames. “Snelgroeiende softwarebedrijven uit Nederland of buitenland die winst maken.”

Voor CX Company, dat in 2019 zes miljoen omzette, betaalde CM.com 15,5 miljoen euro. Dat waren acquisitie nummer 21 en 22 in het bestaan van het techbedrijf uit Breda.

De helft van CM’s personeelsbestand, driehonderd man op twintig kantoren, bestaat uit marketeers en verkopers. Zij peilen nu waar CX’ chatbotdiensten hoe kunnen worden ingezet. Van Glabbeek: “Er is veel vraag naar seamless handover van tussen menselijke helpdesk en hulp via een bot en je merkt dat chatbots meer ingezet worden voor service en sales. Bedrijven bouwen geen chattools meer, maar ontwerpen conversaties. Secundair is dan de keuze via welk kanaal die gesprekken lopen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond