Deel dit artikel
-

Omzet- en winstdaling voor herstellend Tradedoubler

Tradedoubler boekt in het derde kwartaal lagere resultaten, zowel op verkopen als resultaat. De CEO wijt dat aan de oude marktbenadering, erop wijzend dat voor de zomer de nieuwe propositie kan wordt uitgedragen.

De omzet daalde in het derde kwartaal met 11 procent tot veertig miljoen euro en de winst (ebitda) is een paar ton negatief (PDF).

Algemeen directeur Matthias Stadelmeyer geeft met weinig woorden toelichting op de dalende cijfers, want de oorzaak daarvan is bekend. Verouderde marktbenadering. De Duitser is bezig het affiliatemarketingbedrijf om te bouwen tot performancedreven marketingbedrijf, waar affiliate deel van uitmaakt. Het succes van die formule moet nog blijken, maar zijn investeerders geven hem groen licht.

Het bedrijf lanceerde afgelopen maanden, ook in Nederland vanaf het kantoor naast Rotterdam Centraal, cookieless tracking voor mobiel dragers en user journey tracking. Begin 2016 wordt cookieless tracking uitgebreid naar cross device-omgevingen. Daniëlle Bol van het Nederlandse kantoor in het Groot Handelsgebouw kan nog niet vertellen hoe het technisch werkt.

Voor de zomer van 2016 wordt nog een retargetingsysteem op de markt gebracht. Dat is een van de zaken waar het technische team in Zweden aan werkt. Dat team is afgelopen periode, vanuit de nieuwe strategie, qua omvang opgeschroefd van tien naar vijftig man.

Het Nederlandse kantoor won afgelopen kwartaal MediaMarkt en Booking.com als klant.

Over de Nederlandse resultaten mag Bol niets zeggen. De vanochtend gepubliceerde cijfers ook niet. De regio Benelux & Frankrijk kampte met een sterker dan gemiddele omzetkrimp van zo’n twintig procent tot 8,3 miljoen euro. Dat zou mede te wijten zijn aan de tegenvallende resultaten op de Franse markt. Ook Zwitserland valt tegen, maar dat valt onder een andere boekhoudkundige regio.

Foto: Metro Centric (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jerhald

“Omzet- en winstdaling voor herstellend Tradedoubler”
wat is dat nu voor een titel? Enkel “Omzet- en winstdaling voor Tradedoubler”zou correct zijn. Waar komt dat “herstellend” vandaan?

Tradedoubler is helemaal niet aan het herstellen, het gaat juist heel erg hard bergafwaarts met de club. Nieuw CTO aangesteld in november 2014, in juni alweer vertrokken. Financieel gaat de omzet hard naar beneden, terwijl de kosten alleen maar zijn gestegen. De ene na de andere klant verlaat TD, en technisch gezien leveren ze enkel nieuwe wijn in oude zakken. Dat ze nu pas met cookieless tracking komen en dat dit door dEmerce wordt gezien als iets nieuws, is toch wel een flater van de redactie. Alle andere affiliate netwerken werken al jaren met cookieless tracking. Wellicht dat de redactie dan ook direct even kan checken of Tradedoubler het user journey tracking dan ook daadwerkelijk beschikbaar heeft voor klanten, want ook dat is nog helemaal niet gelanceerd.

Al met al begrijp ik dus echt niet waar het “herstellend” vandaan komt, Tradedoubler is juist een heel hard zinkend schip, en, watch my words, Stadelmeyer zit er niet lang meer!

een ander

Kon kom, niet zo negatief Jerhald, ik zou denken dat je bij de concurrentie zit ;>)

De titel is inderdaad een beetje knullig en op basis van de cijfers zou ik ook niet direct aandelen erbij kopen. Ze hebben een plan en werken eraan, prima er zijn meer bedrijven die een pivot maken en geld verliezen.

Ik vraag me eigenlijk af hoe het in de gehele sector gaat, zijn er nog andere bedrijven die met cijfers komen? Is het alleen Tradedoubler bashen en of is er een brede issue in performance land?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond