Omzet maaltijdbezorgers naar 1,3 miljard in 2017

Online maaltijdbezorgers realiseren dit jaar voor circa 1,3 miljard euro aan omzet voor de aangesloten restaurants en maaltijdbereiders. Dat kan komende jaren verder groeien omdat, zo laat onderzoek van ABN AMRO zien, veel orders nog telefonisch worden geplaatst.

Thuisbezorgd.nl blijkt, in het onderzoek van sectoreconoom Stef Driessen, dit jaar voor circa 420 miljoen euro bruto omzet te genereren, gevolgd door Domino’s Pizza. Dat weerspiegelt direct de voorkeur van online bestellend Nederland: pizza.

Dit Italiaanse gerecht was in het tweede kwartaal van 2017 goed voor een omzet van ruim 93 miljoen euro. Grillgerechten staan op een tweede plaats, met een omzet van ruim 77 miljoen euro, gevolgd door fastfood met ruim 60 miljoen euro. Het hoogste gemiddelde bedrag per bestelling geven consumenten uit aan Japanse maaltijden of sushi (17,69 euro per persoon), gevolgd door andere Aziatische maaltijden (13,20 euro per persoon).

Driessen verwacht dat de markt voor maaltijdbezorging in 2018 met zo’n twintig procent zal toenemen. Helemaal zeker is dat niet, omdat nog niet goed duidelijk is hoe de voorkeuren voor opkomende platformen als Deliveroo, Foodora en UberEATS zich ontwikkelen. Dataleverancier GfK onderzoekt namelijk pas sinds dit jaar de markt voor thuisbezorgde maaltijden.

Dit onderzoek laat ook zien waarom TakeAway.com en Delivery Hero in Duitsland enorme marketingbudgetten hebben. Die thuisbezorgmarkt wordt op dit moment verdeeld. In Nederland is het zo, dat tachtig procent van de consumenten trouw is aan één bezorgplatform. TakeAway.com en Delivery Hero zijn daarom nu druk bezig hun merk op te bouwen en een voorkeurspositie bij de consument te verwerven.

De markt voor online maaltijdbezorging is in Nederland verhoudingsgewijs niet bijster groot. Althans, wanneer die wordt afgezet tegen horecabestedingen elders. Ter vergelijking: Nederlanders geven dit jaar 58 miljard euro uit aan eten en drinken, waarvan 9,3 miljard bij restaurants, 3,2 miljard bij cateraars en 5,7 miljard bij fast-serviceconcepten.

ABN AMRO schat dat dertig procent van het restaurantbezoek en 35 procent van de bezorgmaaltijden online wordt besteld. De rest gaat telefonisch of wordt ter plekke aan de balie besteld. Veel kans voor groei nog, denkt de bank. Via maaltijdbezorgers kunnen restaurants nieuwe doelgroepen aanspreken. Mensen die wel geld, maar weinig tijd hebben, zoals gezinnen met jonge kinderen, senioren, carrièremakers en longstayers. Het aantal aangesloten restaurants groeit en ook dat creëert meer vraag.

Foto: Désirée Keller (cc)

2 Reacties

Op dit moment worden deze maaltijden nog vaak met benzine scooters bezorgd. Laten we allen er voor gaan om dat stukje nu ook nog eens verantwoord (groen) te gaan bezorgen middels de Ebike4delivery elektrische bezorgfiets. De markt zal alleen nog maar gaan stijgen en ook andere ketens zoals apothekers, bakkers, koffie ketens stappen in de bezorg markt. Bedrijven die dit nog niet kennen mogen een week gratis testen.

Arno — twee punten. Er zijn al flink wat bedrijven die sturen op e-bikes. Ik weet dat bijv. New York Pizza de helft van zijn bezorgers voorziet van e-bikes. Maar daarnaast: het is erg moeilijk om bezorgers te vinden. Eén van de redenen dat ze dit toch (een tijdje) doen, is dat ze mogen rondcrossen op een scootertje. Een e-bike is voor hun niet sexy genoeg. Nou ben ik helemaal voor groen ondernemen, en de kicks van een 16-jarige bezorger mogen niet leidend zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat dit meespeelt. Keuze tussen geen bezorgers of scooters lijkt me niet moeilijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug